ខ្មែរ​ស្រឡាញ់ខ្មែរ?​ ហេតុ​អ្វី​បាន​ខ្មែរ​បែក​បាក់?

ហេតុអ្វី​បាន​ជា​ខ្មែរ​មិន​ស្រឡាញ់ខ្មែរ? ប្រសិន​បើ​ខ្ញុំ​សួរ​សំនួរ​នេះ​ទៅ​កាន់​មនុស្ស​ធម្ម​តា​ដែល​រស់​នៅ​ប្រកប​របរ​តាម​សមាជីវ គាត់​ប្រហែល​នឹង​ឆ្លើយ​ថា ការ​លើក​ឡើង​នេះ​មិន​ត្រឹម​ត្រូវ​ទេ។ តាម​ពិត​ខ្មែរ​ស្រឡាញ់ខ្មែរ។​ តាម​ពិត​ ខ្មែរ​មិន​ស្អប់គ្នា​ទេ។ បើ​យើង​ឃើញ​ម្នាក់​មាន​ទុក្ខលំបាក យើង​នឹង​ជួយ​គ្នា ជួយ​យក​អាសារ​គ្នា មិន​ទុក​អោយ​អ្នក​នោះ​រស់​នៅ​លំបាក ឬស្លាប់​ទេ។ នេះ​អាច​ជា​ចំលើយ​មួយ។

ប៉ុន្តែ​ប្រសិន​បើ​សួរ​សំនួរ​ដដែល​នេះ​ទៅ​កាន់​អ្នក​ស្រាវជ្រាវ អ្នកខ្វល់​ខ្វាយ​នឹង​នយោបាយ និង​អ្នក​ស្នេហាជាតិ​ខ្មែរ​មួយ​ចំនួន យើង​នឹង​បាន​ចំលើយ​ខុស​ពី​ខាង​លើ។ ពួកគាត់​ឆ្លើយ​ថា ខ្មែរ​មិន​ស្រឡាញ់គ្នា និង​បែក​បាក់​ជា​យូរ​មក​ហើយ។ ការ​បែក​បាក់​នេះ​យើង​ឃើញ​ជាក់​ស្តែង​ក្នុង​ទំនាស់​នយោបាយ និង​ការ​ឈ្នានីសគ្នារវាង​ក្រុម​នយោបាយ​ដែល​មាន​និន្នាការ​ផ្សេងគ្នា។ ការ​មិន​ស្រឡាញ់​អោបក្រសោប​គ្នា​នេះ​យើង​ឃើញ​ជាក់​ច្បាស់​ ក្នុង​ស្ថានការ​នៃ​ការ​ធ្វើ​ទុក្ខបុកម្និញ​ពីសំណាក់​គណបក្ស​កាន់​អំណាចទៅ​លើ​ក្រុម​ដែល​មិន​គាំទ្រ ​និង​មាន​គំនិត​នយោបាយ​សេដ្ឋកិច្ច​ផ្សេង។ ការ​រំលាយ​គណបក្ស​នយោបាយ និង​ហាម​ប្រាម​មិន​អោយ​ក្រុម​អ្នក​មាន​គំនិត​នយោបាយ​ផ្សេង​ក្នុង​ការងារ​នយោបាយ​ ជា​ឧទាហរណ៍​ជាក់​ស្តែង។ ចំលើយ​នេះ​ក៏​មាន​ហេតុផលគ្រប់គ្រាន់​អំពី​ការ​មិន​ស្រឡាញ់​អោបក្រសោម​គ្នា​ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ ហើយ​អ្វី​ដែល​ខ្ញុំ​ចង់​លើក​យក​មក​ជជែក​ពិភាគ្សា​នៅ​ទី នេះ​ពាក់​ព័ន្ធ​នឹង​ជំនាស់​នយោបាយ​នេះ។


តើ​អ្វី​ជា​ដើម​ចម​នៃ​ការ​មិន​ស្រឡាញ់​ និង​បែក​បាក់គ្នា​នេះ? ការ​បែក​បាក់​រវាង​ខ្មែរ​ និង​ខ្មែរ គឺ​មាន​ដើម​ចម​នៅ​ក្នុង​ទស្សនវិជ្ជា​នៃ​ការ​គ្រប់គ្រង​រដ្ឋ និង​ការ​ផ្ទេរ​អំណាច។ អ្នក​សិក្សា​ប្រវត្តិ​សាស្ត្រ​បាន​ធ្វើ​ការ​កត់​ត្រា​យ៉ាង​ច្រើន​អំពី​ការ​កាប់​សម្លាប់​រវាង​អ្នក​ដឹកនាំ​ខ្មែរ​ដើម្បី​ដណ្តើម​អំណាច​គ្នា។ សម័យ​ក្រោយ​អង្គរ​ ពោល​គឺ​ចាប់​ពី​សតវត្ស​ទី​១៥​មក ការ​ដណ្តើម​អំណាច​គ្នា​នេះ​ធ្វើ​ឡើង​រវាង​ញ្ញាតិ​រាជវង្ស ដោយ​ម្នាក់​ៗ​ប្រើ​កំលាំង​បាយ ពោល​គឺ​កំលាំង​ទ័ព​ដើម្បី​​ជា​ការ​បង្ហាញ​នូវ​សិទ្ធិ​ក្នុង​ការ​ស្នង​ដំណែងជា​ក្សត្រ។ ពល​រដ្ឋ​ខ្មែរ​ តាម​រយៈ​រឿង​ព្រេង និង​ឯកសារ​ប្រវត្តិ​សាស្ត្រ​យល់​ច្បាស់​អំពី​ព្រឹត្តិការណ៍​ទាំង​នេះ។ 

ប្រវត្តិសាស្ត្រ​នេះ​បង្ហាញ​ថា រាជវង្ស​ពុំ​បាន​​ឯកភាព​គ្នា​ថា​តើ​ ក្របខ័ណ្ឌ​អនុវត្ត​ណា​១​គួរ​យក​មក​ប្រើ​ដើម្បី​ជៀស​វៀង​ការ​បន្ត​នៃ​អំពើ​ហឹង្សា​ ក្នុង​ការ​ផ្ទេរ​តំណែង​ពី​ថ្នាក់​ដឹកនាំ​១​ទៅ​ថ្នាក់​ដឹកនាំ​បន្ទាប់​ទៀត​ឡើយ។ ដោយសារ​កង្វះ​ឯកភាព​គ្នា​ ពី ជំនាន់​១​ទៅ ១​ការ​ដណ្តើម​អំណាច​គ្នា​ត្រូវ​ពឹង​លើ​លទ្ធភាព​ក្នុង​ការ​ប្រើ​អំពើ​ហិង្សា តាម​រយៈ​ការ​គៀង​គរ​គូរ​កន ពល​រដ្ឋ​គាំ និង​ការ​ប្រើ​ហិង្សា​លើ​ភាគី​ម្ខាង​ទៀត​ដែល​អះអាង​ថា​ខ្លួន​គួរ​ជា​អ្នក​ដឹកនាំ។ ការ​ប្រគួត​បែប​ហិង្សា​នេះ ដោយសារ​ការ​អនុវត្តិ​ច្បាប់​ក្រប​ខ័ណ្ឌ​ដឹកនាំ​មិន​មាន​តំលៃ​ មិន​ត្រូវ​បាន​ពូជ​ពង្សរាជវង្ស​​យក​ជា​គោល​ ដើម្បី​បង្ករ​ជា​បរិយា​ផ្ទេរ​អំណាច​១​ឲ្យ​រលូន។ យើង​ក៏​ដឹង​ផង​ដែរ​ថា ដោយសារ​កង្វះ​ក្របខ័ណ្ឌ​ជាក់​លាក់​ ដែល​​មាន​តំលៃ​នេះ​ហើយ ធ្វើ​អោយ​អ្នក​ដឹកនាំ​ប្រគួត​សងខាង​ទៅ​ពឹង​ពាក់​បរទេស​ ពិសេស​ប្រទេស​ជិត​ខាង​ជួយជា​កំលាំង ដើម្បី​ឲ្យ​ខ្លួន​យក​ឈ្នះ​ភាគី​ម្ខាង​ទៀត។ ហើយ​ពេល​ខ្លួន​បាន​ឡើង​កាន់​កាប់​នយោបាយ​ហើយ ខ្លួន​នឹង​ដឹង​គុណ តាម​រយៈ​ការ​កាត់​ទឹក​ដី អន្តោប្រវេសន៍ ឬ​ដាក់​ខ្លួន​ជា​ប្រទេស​រណប​។ 

កង្វះ​ការ​ឯកភាព​គ្នា​អំពី​គោលការណ៍​គ្រប់គ្រង​រដ្ឋ មួយ​ចំណែក​ក៏​ដោយ​សារ​ស្តេច​គិត​ថា ខ្លួន​ជាម្ចាស់​កម្មសិទ្ធិ​សង្គម​ទាំង​មូល ទាំង​មនុស្ស ទាំង​សត្វ​ ទាំង​ធនធាន​ធម្ម​ជាតិ ទាំង​ទឹកដី និង​ធនធាន​ផ្សេង​ទៀត​ដែល​មាន​ក្នុង​ព្រំ​ដែន​កាន់​កាប់​របស់​ខ្លួន។ មួយ​វិញ​ទៀត ស្តេច​ពុំ​មាន​ទស្សនៈវិស័យ​អំពី​ស្ថិរភាព​សង្គម ការ​រីក​ចំរើន​សេដ្ឋកិច្ច និង​អាយុជីវិត​របស់​សង្គម​ជាតិ​ទាំង​មូល ក្នុង​បរិបទ​តំបន់​និង​ពិភព​លោក​ឡើយ។ និយាយ​ម្យ៉ាង​ទៀត កង្វះ​ពត៌​មាន​ និង​ចំណេះ​ដឹង​ក្នុង​ចំណោម​មេដឹកនាំ​បាន​ធ្វើ​អោយ​ការ​ដឹកនាំ​មាន​លក្ខណៈ​តូច​ចង្អៀត ដូច​កង្កែប​ក្នុង​អណ្តូង មើល​ឃើញ​តែ​ខាង​ក្នុង​ខ្លួន​ដាច់​ដោយ​ឡែក​ពី​បរិយាកាស​ក្រៅ​ព្រំ​ដែន​របស់​ខ្លួន។ កង្វះ​ចំណេះ​ដឹង​នេះ បាន​ធ្វើ​អោយ​អ្នក​ដឹកនាំ​ពុំ​មាន​ទស្សនវិជ្ជា​ធំ ទូលាយអំពី​សង្គម​នុស្ស ជីវិត​រស់​នៅ ទំនាក់​ទំនង​រវាង​មនុស្ស សេចក្តី​ថ្លៃ​ថ្នូ ទំនាក់​ទំនង​រវាង​ប្រទេស​និង​ប្រទេស​ សេដ្ឋកិច្ច ការ​ច្នៃ​ប្រឌិត បង្កើត​ថ្មី ដើម្បី​បំរើ​ដល់​ការ​រស់​នៅ​របស់​មនុស្ស​ទេ។ ហើយ​កង្វះ​ចំណេះ​ដឹងបែប​ទស្សនវិជ្ជា​នេះ​ហើយ បាន​ធ្វើ​អោយ​សង្គម​មិន​មាន​ទិសដៅ​ច្បាស់​លាស់ ដើម្បីជា​ត្រី​វិស័យ​តំរង់​កិច្ច​ប្រឹង​ប្រែង​ទាំង​ឡាយ​សំដៅ​សម្រេច​ឲ្យ​បាន​នូវ​ទិស​ដៅ​នោះ។ កង្វះ​ចំណេះ​ទស្សនវិជ្ជា និងកង្វះ​ទិសដៅ​ជាតិ បាន​ធ្វើ​អោយ​ថាម​ពល​ដឹកនាំ​ដែល​មាន​ដៅ​ឆ្ពោះ​ទៅរក​ការ​រក្សា​ផល​ប្រយោជន៍​សួន​តួ តាម​រយៈ​គ្រប់គ្រង​អំណាច ដោយ​មិន​ខ្វល់​ថា​ត្រូវ​ប្រើ​ប្រាស់​មធ្យោបាយ​អ្វី នោះ​ទេ។

ក្នុង​សង្គម​សម័យ​ទំនើប កម្ពុជា​ត្រូវ​ឆ្លង​កាត់​សង្គ្រាម​រាំង​ជល់ ការ​កាប់​សម្លាប់​ និង​ការ​ធ្វើ​ពិសោធន៍​នូវ​រាល់​របៀប​ដឹកនាំ​សេដ្ឋកិច្ច​នយោបាយ​ផ្សេងៗរាប់​ទាំង​សង្គម​និយម និង​មូល​ធននិយម ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​ពល​រដ្ឋ​ស្លូត​ត្រង់​ត្រូវ​រង​គ្រោះ​ជា​ដុំណុំ។ របៀប​ដឹកនាំ​សេដ្ឋកិច្ច​នយោបាយ​នេះ សុទ្ធ​​តែ​មាន​ប្រភព​ដើម​មក​ពី​ទស្សនវិជ្ជា​​សេដ្ឋកិច្ច​នយោបា​ពី​បរទេស ហើយ​ខ្លួន​យក​មក​អនុវត្ត​ទាំង​ដល់​។ មាន​ពេល​១​នោះ គឺ​របប​ប៉ុលពត ទស្សនវិជ្ជា​នេះ​ត្រូវ​បាន​យក​មក​អនុវត្ត​ដោយ​ជ្រុល​និយម ដែល​នាំ​ដល់​ការ​កាប់​សម្លាប់​ពល​រដ្ឋ​ខ្លួន​ឯង​យ៉ាង​ឃោឃៅ​ដល់​ទី​១ភាគ​៣​នៃ​ប្រជាជន​សរុប។ ពិសោធណ៍​បាន​បង្ហាញ​ថា ការ​យក​ទស្សនវិជ្ជា​បរទេស​មក​អនុវត្ត​ដោយ​ងងឹត​ងងុល​ ដោយ​ពុំ​យក​ពល​រដ្ឋ​ជា​ធំ និង​ជា​ស្នូល​ អាច​នាំ​ទៅ ដល់​មហន្តរាយ​ធំ​ធេង​យូរ​អង្វែង​ដល់​ពលរដ្ឋ​ និង​សង្គម​ទាំង​មូល។

បច្ចុប្បន្ន ទោះ​បី​ក្រោម​សំពាធ​អន្តរជាតិ​កម្ពុជា​យល់​ស្រប​គ្នា​ថា ប្រជាធិបតេយ្យ​ជា​មាគ៌ា​តែ​១​គត់​ដែល​នឹង​អាច​នាំ​នាវា​កម្ពុជា​ទៅ​ដល់​ត្រើយ​សុខសាន្ត មាន​ការ​ផ្ទេរ​អំណាច​ដោយ​សន្តិ​វិធី​តាម​រយៈ​ការ​បោះឆ្នោត​ដោយសេរី​ និង​យុត្តិធម៌ ការ​គោរព​នូវ​គោល​ការណ៍​នៅ​មាន​កំរិត​ទាប​នៅ​ឡើយ។ បក្ស​នយោបាយ​ផ្សេង​ៗ​ដែល​ប្រគួត​ប្រជែង​ដើម្បី​ជា​តំណាង​អោយ​ពល​រដ្ឋ ​និង​ឈាន​ទៅ​កាន់​កាប់​អំណាច​រដ្ឋ ធ្វើ​ការ​បកស្រាយ​ផ្សេង​គ្នា​អំពី​និយម​ន័យនៃ​ប្រជាធិតេយ្យ របៀប​សម្រេច​អោយ​បាន​ប្រជាធិបតេយ្យ និង​​ទំនាស់​រវាង​ប្រជាធិបតេយ្យ ដែល​ជា​ទស្សនវិជ្ជា​បរទេស និង​វប្បធម៌​ប្រពៃណី​ខ្មែរ ដើម្បី​សម្រេច​បាន​នូវ​មហិច្ឆិតា​នយោបាយ​រៀង​ខ្លួន។ ទន្ទឹម​នេះ ការ​ចេះ​ដឹង​របស់​ពល​រដ្ឋ​​អំពី​បញ្ហា​នេះនៅ​មាន​កំរិត​ ដែល​បង្ករ​ជា​ការងាយ​ស្រួល​សម្រាប់​អ្នក​នយោបាយ​បោក​ប្រាស់ តាម​និន្នាការ​នយោបាយ​របស់​ខ្លួន។ ចំណែក​អ្នក​ចេះ​វិញ​ ពុំ​មាន​មនុស្ស​ច្រើន​មាន​លទ្ធភាពលះបង់​ផ្តល់​ចំណេះ​របស់​ខ្លួន​សម្រាប់​ជជែក​អំពី​ថា​តើ​ ទស្សនវិជ្ជា​បែប​ណា​ដែល​សម​ស្រប​សម្រាប់​កម្ពុជា ដើម្បី​ឈាន​ទៅ​សម្រេច​អោយ​បាន​នូវ​ទិសដៅ​សង្គម​ជាតិ​មួយ​​សម​ស្រប​តាម​ដំណើរ​វិវឌ្ឍ​នៃ​សង្គម​ខ្មែរ និង​ពិភព​លោក។


សរុប​មក ខណៈ​ដែល​ការ​បែក​បាក់ មាន​ប្រវត្តិ​វែង​ឆ្ងាយ និង​នៅ​តែ​បន្ត​ដំណើរ​ទៅ មុខ​ទៀត​ ដែល​ជា​គ្រោះ​ថ្នាក់​សម្រាប់​សង្គម​ខ្មែរ​ទាំង​មូល។ ខណៈ​ដែល​យើង​យល់​ស្រប​ទាំង​អស់​គ្នា​ថា គ្រប់​គ្នា​មាន​ការ​ទទួល​ខុស​ត្រូវ ពិសេស​អ្នក​ដឹកនាំ​រដ្ឋ និងបញ្ញាវន្ត គ្រប់គ្នា​ត្រូវ​ចូល​រួម​១​ដៃ​១​ជើង​ម្នាក់​ដើម្បី​សម្រេច​អោយ​បាន​នូវ​មោទនភាព​ជាតិ។ មោទនភាព​ជាតិគួរ​សំដៅ​ដល់​ការ​ស្វែង​រក​នូវ​ដំណោះ​ស្រាយ​​លើ​ការ​បែក​បាក់ តាម​រយៈ​ការ​ផ្តល់​តំលៃ​ដល់​ស្ថាប័ន​ប្រជាធិបតេយ្យ ការ​ផ្ទេរ​អំណាច​ដោយ​សន្តិ​ភាព ការ​ប្រគួត​ប្រជែង​ដោយ​ស្មើរ​មុខ​គ្នា និង​យុត្តិ​ធម៌ ការ​ផ្តល់​ និង​ពង្រីក​លំហរ​នៃ​ការ​ជជែក​បែប​ទស្សនវិជ្ជា​អំពី​ការ​ដឹកនាំ​នយោបាយ​និង​សេដ្ឋកិច្ច និង​ផ្តល់​ចំណេះ​ដល់​ពល​រដ្ឋ​ប្រកប​ដោយ​គុណ​ភាព ដើម្បី​អោយ​ប្រទេស​អាច​ប្រមែប្រមូល​បាន​នូវ​ឋាម​ពល​រួម​ផ្តុំ​​មហិមា​១​ ក្នុង​បេសកកម្ម​លើក​ស្ទួយ​មុខ​មាត់​ជាតិ​ខ្មែរ​អោយ​ថ្កុំ​ថ្កើង​​ជា​ថ្មី​ម្តង​ទៀត ក្នុង​ក្របខ័ណ្ឌ​ពិភព​លោក​សម័យ​ថ្មី៕

Comments

Popular posts from this blog

ប្រជាធិបតេយ្យ​កើត​មាន​ពេល​​មនុស្ស​ម្នាក់​ៗ​មាន​សេរី

កម្ពុជា និង​វៀតណាម

ការ​ចំណាយ ចំណូល​ និងការចំណេញនៅក្នុងដំណើរការសាលារៀន