ស្ងប់ចិត្ត៖ កម្ពុជាគួរបើកយុទ្ធនាការស្វែងរកគ្រួសារបែកបាក់ដោយសង្គ្រាម

 នេះ​ជា​អត្ថបទ​ស្ដីពី​ការ​បាត់​បង់​សាច់​ញាតិ អំពី​ការ​រង់​ចាំ​ដំណឹង និង​អំពី​អ្វី​ដែល​សង្គម​អាច​ធ្វើ​បាន​ដើម្បី​ឲ្យ​អ្នក​​ដែល​កំពុង​រង់​ចាំ​ដំណឹង​ពី​មនុស្ស​ដែល​ខ្លួន​ស្រលាញ់​បាន​ស្ងប់​ចិត្ត។ ខ្ញុំ​ធ្លាប់​បាត់​បង់​សាច់​ញាតិ។ ឪពុក​ខ្ញុំ​បាន​ធ្វើ​មរណៈកាល​កាល​ពី​៣០​ឆ្នាំមុន ពេល​ខ្ញុំ​មាន​អាយុ​ទើប​១០​ឆ្នាំ​ប៉ុណ្ណោះ។ តាម​ពិត​ ប្អូន​ប្រុស​ពៅ​ខ្ញុំ​ម្នាក់​ ដែល​ទើប​​មាន​អាយុ​៤​ឆ្នាំ​ ក៏​បាន​ស្លាប់​ជា​មួយ​គាត់ដែរ។ ពួក​គាត់​ទាំង​ពីរ​ត្រូវ​បាន​សម្លាប់​ដោយ​ពួក​ទ័ពព្រៃ​ ដែល​ចូល​មក​លួច​ប្លន់​ភូមិ​ខ្ញុំ​ជា​ញឹក​ញាប់​ក្នុង​ទសវត្សរ៍​ឆ្នាំ​១៩៨០។ ព្រឹត្តិការណ៍​នេះ​កើត​ឡើង​ក្រោយ​ការ​ដួល​រលំ​នៃ​របប​ប៉ុល​ពត។ ការ​បាត់​បង់​នេះ​ ផ្លាស់​ប្តូរ​ជីវិត​ខ្ញុំ​ និង​គ្រួសារ​ខ្ញុំ​ទាំង​ស្រុង។ ពេល​ខ្លះ ខ្ញុំ​ក្តុកក្តួល ខ្ញុំ​នឹក​រលឹក ខ្ញុំ​សោក​សៅ ខ្ញុំ​ស្តាយ​ស្រណោះ ខ្ញុំ​មាន​អារម្មណ៍​កំសត់ ដែល​ឪពុក​បាន​ចាក​ចេញ អាណិត​ដែល​ប្អូន​តូច​ម្នាក់​ស្លាប់​ទាំង​មិន​ទាន់​ដឹង​ក្តីផង។ ខ្ញុំ​ធ្លាប់​បង្ហូរ​ទឹក​ភ្នែក​ នៅ​ពេល​ខ្ញុំ​នឹកគាត់។​ រឿង​ខ្ញុំ​កំសត់ ប៉ុន្តែ​ខ្ញុំស្ងប់ចិត្ត​ដោយ​ខ្ញុំ​ដឹង​ថា ពួកគាត់​នឹង​មិន​អាច​វិល​វិញ​ឡើយ ទោះ​មាន​ពេល​ខ្លះ ខ្ញុំ​យល់​សប្តិ​ថា​បាន​ជួប​គាត់​វិញក៏​ដោយ។



ខ្ញុំ​ដឹង​ថា ការ​បាត់​បង់​របស់​ខ្ញុំ​ជា​រឿង​កំសត់​ណាស់ នេះ​ខ្ញុំ​ឃើញ​នឹង​ភ្នែក​ផ្ទាល់​ថា​ពួក​គាត់​ទាំង​ពី​បាន​ចាក​ចេញ ពី​ខ្ញុំ​ និង​គ្រួសារ​ប្រាកដ​ផង។ ចុះ​ទំរាំ​ ការ​បែក​បាក់ ការ​ចាក​ចេញ និង​បាត់​បង់​ ដែល​មិន​បាន​ឃើញ មិន​ប្រាកដ​ថា សាច់ញាតិ​ទៅ​ដល់​ទី​ណា​ឲ្យ​ប្រាកដ​ មិន​ដឹង​ថា​គាត់​ស្លាប់​ឬ​រស់ បើ​រស់ តើ​រស់​នៅ​ក្នុង​ស្ថាន​ភាព​បែប​ណា។ តើ​អារម្មណ៍​របស់​យើង​ក្តុក​ក្តួល​ប៉ុណ្ណា? ម្យ៉ាង​ចង់​ដឹង​ដំណឹង​ពី​បង​ប្អូន​សាច់​ញាតិ ម្យ៉ាង​មិន​ប្រាកដ​ក្នុង​ចិត្ត​ថា បើ​ជា​ដំណឹង​អាក្រក់ នឹង​អាច​ទទួល​យក​បាន​បែប​ណា? ហើយ​បើ​ជា​​ដំណឹង​អភមង្គល​មែន តើ​គួរ​ដឹង​ដែរ​ទេ?

នេះ​ប្រហែល​ជា​អារម្មណ៍​របស់​មនុស្ស​ចាស់​ក្មេង​ភាគ​ច្រើន​ ដែល​បាន​បាត់​បង់ បែក​បាក់​បង​ប្អូន​សាច់​ញាតិ​​ ដែល​កើ​តឡើង​ជា​ទ្រង់​ទ្រាយ​ធំ​ កាល​ពី​សម័យ​សង្គ្រាម​ក្នុង​ទសវត្សរ៍​ឆ្នាំ​១៩៧០។ ខ្មែរ​រាប់​លាន​នាក់​​បាន​និង​កំពុង​ស្វែង​រក​សាច់​ញាតិ​ តាំង​ពី​ការ​​ដួល​រលំ​នៃ​របប​ប្រល័យ​ពូជសាសន៍​ប៉ុលពត​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៩៧៩​មក​ម្ល៉េះ ហើយ​ភាគ​ច្រើន​មិន​ទាន់​រក​ដំណឹង​ដែល​ខ្លួន​រំពឹង​​ចង់​ដឹង​នៅ​ឡើយ ទោះ​ជា​នោះ​អាច​ជា​ដំណឹង​​អាក្រក់​ក៏​ដោយ។ ​

អ្នក​បាត់​បង់​​ប្អូន​ម្នាក់​បាន​ប្រាប់​ខ្ញុំ​ថា «ការ​បែក​បាក់​​ប្អូន​បាន​ធ្វើ​ឲ្យ​គាត់​ហាក់​វិល​វល់» មួយ​ចំណែក​ហាក់​មាន​អារម្ម​ណ៍​ថា​មា​ន​កំហុស​ ដោយសារ​ខ្លួន​បង​គេ​ ប៉ុន្តែ​មិន​អាច​ធ្វើ​អ្វី​បាន​នៅ​ពេល​នោះព្រោះ​ខ្លួន​ក៏​នៅ​តូច​ដែរ។ មួយ​ចំណែក​ នឹករលឹក​ចង់​ស្វែង​រក​ប្អូន ចង់​ដឹង​ដំណឹង​ប្អូន​គ្រប់​វេលា ប៉ុន្តែ​ដោយសារ​ខ្លួន​ពុំ​ចាំ​ថា​ ខ្លួន​ជា​នរណា ឪពុកម្តាយ​នៅ​ទី​ណា ​ឈ្មោះ​អ្វី សូម្បី​តែ​ឱកាស​ផ្សាយ​ដំណឹង​ស្វែង​រក​ប្អូនតាម​វេទិការ​ស្វែង​រក​បង​ប្អូន​ ដែល​មាន​នៅ​ស្រុក​ខ្មែរ ​ក៏​ពុំ​​មាន​ផង។ នៅមាន​មនុស្ស​ជា​ច្រើន​ម៉ឺន​សែន​នាក់​ទៀត ​ដែល​បាន​នឹង​កំពុង​ទន្ទឹង​​រង់​ចាំ​ដំណឹង​ពី​បង​ប្អូន​ កូន​ក្មួយ​ ម៉ែ​ឪ ដែល​បាន​បែក​បាក់​គ្នា។

ការ​រង់​ចាំ ជា​ទណ្ឌកម្ម​១​ដែល​មនុស្ស​គ្រប់​គ្នា​មិន​ចង់​ជួប​ទេ ប៉ុន្តែ​ជួន​កាល​ទោះ​ជា​ដឹង​ថា វា​ជា​កិច្ច​ការ​លំបាក​ធ្វើ​អោយ​មាន​រង្កៀស​ចិត្ត ក្នុង​ស្ថានភាព​នៃ​ការ​បាត់​បង់​១​ដែល​មិន​អស់​ចិត្ត ទាំង​យើង​ទាំង​គេ​មិន​មាន​ជំរើស​អ្វីផ្សេង​ ក្រៅ​ពី​បន្ត​ធ្វើ​ទណ្ឌកម្ម​ខ្លួនង​ ក្នុង​បំណង​តែ​១​គត់​ គឺ​ចង់​ដឹង​ចង់​លឺ​ពី​សុខ​ទុក្ខ​នៃ​មនុស្ស​ជា​ទី​ស្រលាញ់​របស់​ខ្លួន។

តើ​សង្គម​ខ្មែរ​អាច​ធ្វើ​អ្វី​ផ្សេង​ទៀត ដើម្បី​ចូល​រួម​ចំណែក​ជួយ​ផ្សះ​ផ្សាចិត្ត​អ្នក​ដែល​បាន​បាត់​បង់​គ្រួសារ ចង់​ដឹង​ចង់​លឺ​ដំណឹង​ពី​សាច់​ញាតិ​​ដែល​ខ្លួន​​ចង់​នៅ​ក្បែរ? តើ​រដ្ឋ​ និង​មនុស្ស​គ្រប់​គ្នា​អាច​​ធ្វើ​ការ​ជា​មួយ​គ្នា​បែប​ណា​ ដើម្បី​ជួយ​ខ្មែរ​ដូច​គ្នា ដែល​នៅ​រង់​ចាំ​បង​ប្អូន បង​ប្អូន​ដែលភាគ​ច្រើន​បែក​ដោយ​មិន​បាន​លាគ្នា បែក​ដោយ​មិន​ដឹង​​ខ្លួន​ថា​បែក និង​បែក​ដោយ​មិន​ដឹង​ថា​មាន​ថ្ងៃ​ជួប​គ្នា​ទៀត​ផង​នោះ បាន​​ព្យាយាម​ឲ្យ​អស់​លទ្ធភាព​មុន​ពេល​ដែល​មច្ចុរាជ​ឆក់​យក​ជីវិត​ទៅ​បាន​យ៉ាង​ណា?

​នៅ​កម្ពុជា​ ដំណើរ​ស្វែង​រក​សាច់​ញាតិ​ត្រូវ​បាន​ស្ថាប័ន​មួយ​​ចំនួន​ចាប់​ផ្តើម​ជា​យូរ​ហូរហែ​មក​ហើយ។ ស្ថាប័ន​ទាំង​​នោះ​រួម​មាន​ កាកបាទ​ក្រហម​ ទូរទស្សន៍​បាយ័ន និង​មជ្ឈមណ្ឌល​កសារ​កម្ពុជា​ជា​ដើម។ ប្រាកដ​ណាស់​ថា តួនាទី​នៃ​ស្ថាប័ន​ទាំង​នេះ​ពិត​ជា​បាន​ជួយ​ផ្តល់​ជា​វេទិកា​សម្រាប់​បុគ្គល​ទាំង​ឡាយ​ ដែល​កំពុង​និង​ស្វែង​រក​មធ្យោបាយ​ស្វែង​រក​ដំណឹង​ពី​សាច់ញាតិ​ ដែល​បាន​បែក​គ្នា ផ្សព្វផ្សាយ​ដំណឹង​ស្វែង​រក​គ្រួសារ​របស់​ខ្លួន ដោយ​ប្រាប់​ពី​អត្តសញ្ញាណ​លំអិត​១​ចំនួន​ដែល​ខ្លួន​មាន​អំពី​ខ្លួន​ ​និង​សាច់ញាតិ​ដែល​បែក​គ្នា។ ជួន​ពេល​ខ្លះ សារព័ត៌មាន​ដូច​ជា​ហ្រេសញូវ ក៏​បាន​ផ្សាយ​ដំណឹង​ស្វែង​រក​​សាច់​ញាតិ​ផង​ដែរ។ យើង​ក៏​​បាន​ដឹង​ផង​ដែរ បង​ប្អូន​មួយ​ចំនួន​បាន​ទទួល​ដំណឹង​អំពី​គ្នា ​​រក​ឃើញ​គ្នា និង​ជួប​ជុំ​គ្នា តាម​រយៈ​កម្ម​វិធី​ទាំង​នេះ។ នេះ​ជា​រឿង​ត្រេកអរ។

អ្វី​ដែល​យើង​មិន​បាន​ដឹង​ គឺ​ថា​តើ​កម្ម​វិធី​ទាំង​នេះ​មាន​វិសាល​ភាព​ធំ​ធេ​ងកំរិត​ណា ហើយ​ថា​តើ​អ្នក​ណា​ខ្លះ​រហូត​មក​មាន​លទ្ធភាព​ទាក់​ទង​នឹង​កម្ម​វិធី​ទាំង​នេះ ហើយ​ថា​តើ​កម្ម​វិធី​ទាំង​នេះ​មាន​ប្រសិទ្ធិភាព​កំរិត​ណា។ មាន​តែ​ការ​សិក្សា​លំអិត​ទេ​ទើប​អា​ចឆ្លើយ​នឹង​សំនួរ​នេះ​បាន។ ប៉ុន្តែ​អ្វី​ដែល​យើង​អាច​យល់​បាន គឺ​ស្ថាប័ន​ទាំង​នេះ​សុទ្ធ​តែ​មាន​កំរិត​ក្នុង​ការ​បំពេញ​ការងារ ហើយ​សុទ្ធ​ជា​ស្ថាប័ន​ដែល​ពុំ​មាន​​ការិយាល័យ ឬ​សាខា​នៅ​គ្រប់​ច្រកល្ហក​នៃ​ប្រទេស​ទេ។ មួយ​វិញ​ទៀត សមត្ថភាព​ធន​ធាន​មនុស្ស និង​ហិរញ្ញវត្ថុ​សុទ្ធ​តែ​មាន​​កំណត់ និង​បំរើ​គោល​បំណង​ផ្សេង​ បើ​ធៀប​នឹង​ស្ថាប័ន​រដ្ឋ។

ដោយសារ​មូល​ហេតុ​ដូច្នេះ​ហើយ ទើប​កិច្ច​ការ​នេះ​គួរ​នឹង​ទទួល​បាន​ការ​គាំទ្រ និង​ចាត់​ចែង​ ដើម្បី​ជា​ប្រយោជន៍​សម្រាប់​ព្យាបាល និង​ផ្សះផ្សា​​ចិត្ត​ដែល​បាត់​បង់​ និង​រង់​ចាំ ដើម្បី​ឈាន​ទៅ​រក​ការ​បិទ​ទំព័រ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ឃោរ​ឃៅ និង​បាត់​បង់។ រដ្ឋាភិបាល​គួរ​ជា​ស្ថាប័ន​រ៉ាប់​រង​ការងារ​នេះ​ក៏​ដោយ​សារ​ទំហំ​នៃ​ចលនា​ប្រជាជន​​កាល​នៅ​សម័យ​សង្គ្រាម និង​​ការ​បែក​បាក់​ដែល​​កើត​ឡើង និង​កំរិត​នៃ​អ្វី​ដែល​ស្ថាប័ន​មាន​កម្ម​វិធី​ស្វែង​រក​គ្រួសារ​នេះ​អាច​ធ្វើ​បាន។ ទោះជា​អកុសល្យ​ យើង​ពុំ​បាន​ដឹង​ថា មាន​ចំនួនមនុស្ស​​ប៉ុន្មាន​នាក់​​ ដែល​បាន​បាត់​បង់​សាច់ញាតិ​ និង​មិន​ទាន់​មាន​ដំណឹង​នៅ​ឡើយ ដោយសារ​កម្ពុជា​ពុំ​ទាន់​មាន​បញ្ជីរ​ថ្នាក់​ជាតិ​នៅ​ឡើយ អ្វី​ដែល​យើង​ដឹង​វិសាល​ភាព​នៃ​ការ​បែក​បាក់​មាន​ចំនួន​ច្រើន​ឥតគណនា​តាម​ការ​វិភាគ​ព្រឹត្តិការណ៍​ដែល​បាន​កើត​ឡើង។

យើង​ដឹង​ថា​ ចលនា​ប្រជាជន​កើត​ឡើង​មុន​ការ​ឡើង​កាន់​អំណាច​របស់​ប៉ុលពត​។ សង្គ្រាម​​ស៊ីវិល​បាន​នាំ​ដល់​ចលនា​ប្រជាជន​មក​កាន់​រាជធានី​ភ្នំពេញ ធ្វើ​ឲ្យ​រាជធានី​មាន​ប្រជាជន​កើន​ឡើង​រហូត​ដល់​២​លាន​នាក់ ជិត​ស្មើ​នឹង​២​ភាគ​៣​នៃ​ប្រជាជន​ទាំង​មូល។ ការ​ឡើង​កាន់​អំណាច​របស់​ខ្មែរ​ក្រហម​នៅ​ថ្ងៃ​ទី​១៧ មេសា ឆ្នាំ​១៩៧៥ ជា​ការ​ចាប់​ផ្តើម​នៃ​ការ​ជម្លៀស​ប្រជាជន​ក្រុង​ភ្នំពេញ​ទាំង​នេះ​ទៅ​គ្រប់​ទិស​ដៅ​ទាំង​អស់​ចេញ​ពី​រាជធានី។ អ្នក​ទាំង​នេះ​ទី​បំផុត​ត្រូវ​បាន​ដាក់​ឲ្យ​តាំង​លំនៅ​តាម​ភូមិ​ដាច់​ស្រយាល​ទាំង​ឡាយ​នៅ​ទូ​ទាំង​ប្រទេស។ អ្នក​ទីក្រុង​ដែល​គេ​ស្គាល់​ថា​ជា​ប្រជាជន​ថ្មី​ទាំង​នេះ ត្រូវ​ដាក់​អោយ​រស់​នៅ​រួម​គ្នា​តាម​កង​ផ្សេង​ៗ ដែល​មាន​ទាំង​ប្រជាជន​ដែល​ទើប​ជម្លៀស​ចេញ​ពី​តាម​បណ្តា​ទី​រួម​ខេត្ត​ និង​ទី​ប្រជុំ​ជន​ និង​ប្រជាជន​មូល​ដ្ឋាន​ដែល​រស់​នៅ​តាម​ជនប​ទ​ស្រាប់។ យើង​ក៏​បាន​ដឹង​ផង​ដែរថា សូម្បី​មនុស្ស​ក្នុង​គ្រួសារ​ក៏​ត្រូវ​បំបែក​គ្នា​ តាម​ស្រី បុរស និង​កុមារ​ ដើម្បី​ឲ្យ​ទៅ​ធ្វើ​ការ​តាម​កង​ផ្សេងៗគ្នា ​និង​ភាគ​ច្រើន​រស់​នៅ​ផ្សេង​គ្នា​ផង​ដែរ។ នេះ​ជា​ដំណាក់​កាល​ចាប់​ផ្តើម​ នៃ​ការ​និរាស​ព្រាត់​ប្រាស​គ្រួសារ​ទាំង​អស់ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ។



ដំណាក់​កាល​បន្ទាប់​ទៀត គឺ​ការ​ព្រាត់​ប្រាស​​ពេល​របប​ប្រល័យ​ពូជសាសន៍​ត្រូវ​បាន​ផ្តួល​រំលំ។ ការ​លុក​លុយ​នៃ​កំលាំង​ទ័ព​វៀតណាម​បាន​រុញ​ច្រាន​ឲ្យ​ទ័ព​ខ្មែរ​ក្រហម​ត្រូវ​បោះ​បង់​ចោល​រាជធានី​ភ្នំ​ពេញ​នៅ​ថ្ងៃ​៧​មករា​ឆ្នាំ​១៩៧៩ ហើយ​តាម​តំបន់​ផ្សេង​ទៀត​កង​ទ័ព​វៀតណាម​​ទទួល​បាន​ជោគ​ជ័យ​ជា​បន្ត​បន្ទាប់។ ប្រាកដ​ណាស់​ថា ដូច​លោក​ស្រី ​​ម៉ម ​ធីតា​បុត្រ​ បាន​សរសេរ​នៅ​ក្នុង​កំណត់​ត្រា​របស់​គាត់​ ដែល​បោះពុម្ព​ដោយ​លោក ឌិត​ ប្រាង ក្នុង​ឆ្នាំ​១៩៩៧​នៅ​សាកល​វិទ្យាល័យ​​យែល បាន​សរសេរថា ការ​ដួល​រលំ​នៃ​របប​ឃោឃៅ​នេះ​ បង្ក​ជា​​សំលេង​យំ​ដោយ​ត្រេក​អរ​ជា​ច្រើន​ រួម​ទាំង​ក្តី​សោក​សង្រេង​ព្រោះ​​គិត​ថា​ ជីវិត​អន្ធការ​គួរ​​ត្រូវ​ចប់​ត្រឹម​ពេល​នេះ។ លោក​ស្រី​មាន​ប្រសាសន៍​ថា

ពេល​វៀតណាម​ឈ្លាន​ពាន ខ្ញុំ​យំ។ ខ្ញុំ​យំព្រោះ​អរ​ពេក​ដោយសារ​គេ​បាន​សង្គ្រោះ​ជីវិត​ខ្ញុំ។ ខ្ញុំ​យំ​​ព្រោះ​ប្រទេស​ខ្ញុំ​ត្រូវ​បាន​ឈ្លាន​ពាន​ដោយ​សត្រូវ​សួរពូជ​របស់​យើង​ជា​ថ្មី​ម្តង​ទៀត។ ខ្ញុំ​ឈរ​លើ​ដី​ខ្មែរ ដោយ​គិត​ក្នុង​ចិត្ត​ថា ខ្ញុំ​លែង​ជា​ម្ចាស់​ប្រទេស​នេះ​ទៀត​ហើយ។ ខ្ញុំ​ត្រូវ​ការ​សេរី​ភាព ហើយ​ខ្ញុំ​ក៏​សម្រេច​ចិត្ត​រត់​ចេញ​ទៅ​ប្រទេស​សេរី។[1]

យើង​អាច​ទុក​ការ​សន្និដ្ឋាន​នយោបាយ​នៅ​១​អន្លឺ​សិន ហើយ​បែរ​មក​មើល​ពី​ដំណើរ​នៃ​ការ​ព្រាត់​ប្រាស​ជា​ថ្មី​ម្តង​​ទៀត​វិញ។ ៧ មករា​ ១៩៧៩ ផ្តល់​នូវ​ជីវិត​ថ្មី​សម្រាប់​មនុស្ស​រាប់​លាន​នាក់ ឲ្យ​ចេញ​ផុត​ពី​ក្រញាំ​មច្ចុរាជ​នៃ​ពួក​ប៉ុល​ពត។ ទន្ទឹម​គ្នា​នេះ មនុស្ស​ម្នា​គ្រប់​រូច​ចាប់​ផ្តើម​ចល័ត​ស្វែង​រក​សាច់​ញាតិ​ដែល​បាន​ដាក់​ឲ្យ​​ធ្វើ​ការ​តាម​កង​ផ្សេង​គ្នា ឬ​ដែល​បាន​បាត់​​ដំណឹង​ទៅ​ដោយ​ពុំ​មាន​ដំណឹង។ មនុស្ស​មួយ​ចំនួន​ ធ្វើ​ដំណើរ​ទៅ​ស្រុក​កំណើត​ក្នុង​បំណង​ស្វែង​រក​​បង​ប្អូន​ឪពុក​ម្តាយ ហើយ​អ្នក​ខ្លះ​បាន​ទទួល​ដំណឹង​ល្អ​ឬ​អាក្រក់​អំពី​គ្រួសារ​ហើយ បន្ត​ដំណើរ​ទៅ​ព្រំ​ដែន​ខ្មែរ​ថៃ​ទៀត ក្នុង​ចេតនា​ទៅ​រក​កន្លែង​មាន​សេរីភាព និង​សុវត្ថិភាព​ ឬ​ក្នុង​ភាព​ចលាចល​នៃ​សង្គម​ដោយ​មិន​ដឹង​ថា​ អនា​គត​នឹង​ទៅ​ជា​យ៉ាងណា។ មក​ដល់​ឆ្នាំ​១៩៨៣ ជំរំ​ធំ​១​នៅ​តាម​ព្រំ​ដែន​ថៃ គឺ​ជំរំ​ខាវ​អ៊ីដាង​មាន​ប្រជាជន​ដល់​៥៨០០០​នាក់​ ហើយ​ក្នុង​នោះ​កុមារ​អត់​ឪពុក​ម្តាយ​មាន​ដល់​៣៥០០​នាក់។[2]

រដ្ឋាភិបាល​ថ្មី​ដែល​ទើប​ចាប់​កំណើត​ឡើង​បាន​ធ្វើ​ការ​កត់​ត្រា​ប្រជាជន​បណ្តើរៗ​ផង​ដែរ។ ក្នុង​ឆ្នាំ​១៩៨០ រដ្ឋាភិបាល​បាន​កត់​ត្រា​កុមារ​កំព្រា​មាន​ចំនួន​២០៧២៩៥​នាក់។ កុមារ​ភាគ​ច្រើន​ត្រូវ​បាន​ចាត់​ទៅ​ចិញ្ចឹម​ដោយ​សាច់​ញាតិ ឬ​ពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​ផ្សេង​ទៀត។ អ្នក​មួយ​ចំនួន​តូច​ត្រូវ​បាន​អនុញ្ញាត​ឲ្យ​យក​ទៅ​ចិញ្ចឹម​ដោយ​ជន​ជាតិ​បរទេស។ កុមារ​ចំនួន​៦២២៤​​ត្រូវ​បាន​យក​ទៅ​ចិញ្ចឹម​ថែទាំ​ដោយ​មណ្ឌល​កុមារ​កំព្រា​​២៧​មណ្ឌល​ឲ្យ​ក្លាយ​ជា​កុមារ​ឈាន​មុខ។[3] តាម​ការ​សន្និដ្ឋាន​១​ផ្សេង​ទៀត ក្នុង​ទសវត្សរ៍​ឆ្នាំ​១៩៨០​មាន​កុមារ​កំព្រា​ឥត​ឪពុក​ម្តាយ​ចំនួន​៧៤០០០ ជា​លទ្ធផល​នៃ​របប​ខ្មែរ​ក្រហម។​[4] គួរ​បញ្ជាក់​ផង​ដែរ​ថា ភាព​កំព្រា​​នៅ​ក្រោយ​របប​ប្រល័យ​ពូជសាសន៍​ខុស​ពី​ភាព​កំព្រា​នៅ​សម័យ​ក្រោយ​ទៀត ដោយ​សារ​នៅ​ក្រោយ​សង្គ្រាម​ភ្លាម​ៗ កុមារ​ពិត​ជា​រក​មិន​ឃើញ​ឪពុកម្តាយ​ខ្លួន​ពិត​ប្រាកដ​មែន។

ចំនួន​កុមារ​កំព្រា​ដ៏​ច្រើន​នេះ​ បណ្តាល​មក​ពី​ការ​កាប់​សម្លាប់​ក្នុង​សម័យ​ខ្មែរ​ក្រហម និង​ការ​ព្រាត់​ប្រាស ​ដែល​កើត​ឡើង​ពី​ចលនា​ប្រជាជន​ជា​ហ្វូង​នៅ​ពេល​ខ្មែរ​ក្រហម​ដក​ថយ​ទៅ​ព្រំ​ដែន​​ថៃ ពេល​វៀតណាម​វាយ​ចូល។ ប្រជាជន​ប្រហែល​១​លាន​៧​សែននាក់​បាន​បាត់​បង់​ជីវិត​នៅ​ក្នុង​របប​ប្រល័យ​ពូជសាសន៍ ភាគ​ច្រើន​ជា​បុរស។ ប្តី​ប្រពន្ធ​ខ្លះ​បែក​គ្នា​ ដោយ​មិន​ដឹង​ថា​ភាគី​ម្ខាង​ទៀត​ស្លាប់​ឬ​រស់​ និង​ត្រូវ​មាន​គ្រួសារ​ថ្មី​ផង​ក៏​មាន។ ការ​បាត់​ប​ង់​គ្នា​ដោយ​​ការ​សន្និដ្ឋាន​រៀង​ខ្លួន​ដូច្នេះ​មាន​សម្រាប់​ទាំង​គូស្រករ បង​ប្អូន​ និង​សាច់ញាតិ​ជិត​ឆ្ងាយ​ទាំងអស់ និង​មិន​ស្ងប់​ចិត្ត​ឡើយ។

ការ​បែក​បាក់​ព្រាត់​ប្រាស​នេះ​ មាន​នៅ​ទូទាំង​ប្រទេស។ តាម​ភូមិ​ឃុំ​ក្នុង​ស្រុក​ដាច់​ស្រយាល​នៅ​គ្រប់​ច្រក​ល្ហក​ក្នុង​ប្រទេស​គួរ​មាន​សេវា​រដ្ឋ​ ផ្តល់​ដល់​អ្នក​ទាំង​ឡាយ​ណា​ទោះ​ចេះអក្សរ​ក្តី​ មិន​ចេះ​ក្តី​ មាន​ក្តី ក្រ​ក្តី​ ដើម្បី​ផ្តល់​ឳកាស​ដល់​មនុស្ស្​គ្រប់គ្នា​ក្នុង​ការ​​ចុះ​ឈ្មោះ​ស្វែង​រក​​បង​ប្អូន​សាច់​ញាតិ។ ការ​ធ្វើ​ជា​បញ្ជី​មួយ​ថ្នាក់​ជាតិ​សម្រាប់​អ្នក​ទាំង​ឡាយ​ណា ​ដែល​បាត់​បង់​សមាជិក​គ្រួ​សារ​ជា​កិរិយា​ទទួល​ខុស​ត្រូវ​ ដែល​នឹង​ផ្តល់​ប្រយោជន៍​មនុស្ស​ធម៌​សម្រាប់​មនុស្ស​គ្រប់​គ្នា ​ដែល​កំពុង​រង់​ចាំ​ដំណឹង​ពី​មនុស្ស​ខ្លួន​ស្រលាញ់។ មួយ​វិញទៀត ​ការងារ​នេះ​នឹង​ផ្តល់​​តំលៃ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ឥត​គណនា​ សម្រាប់​អ្នក​ជំនាន់​ក្រោយ​រៀន​សូត្រ និង​ចៀស​ឲ្យ​ផុត​ពី​ដាន​ប្រវត្តិសាស្ត្រ។ តាម​រយៈ​អាជ្ញាធរ​គ្រប់​លំដាប់​ថ្នាក់ បញ្ជី ​ថ្នាក់​ជាតិ​នេះ នឹង​ក្លាយ​ជា​ប្រភព​សម្រាប់​ពល​រដ្ឋ​ខ្មែរ​ទូ​ទៅ​ ដែល​កំពុង​រស់​នៅ​ទាំង​ក្នុង​ប្រទេស និង​ក្រៅ​ប្រទេស​​រក​ព័ត៌មាន​អំពី​ញាតិ​ខ្លួន និង​បិទ​បញ្ចប់​នូវ​ការ​រង់​ចាំ​​ដោយ​ឈឺ​ចាប់ និង​ប្រហោង​ក្នុង មុន​ពេល​ក្លាយ​ឈាន​ទៅរក​បរិលោក។

មេរៀន​ពី​ប្រទេស​ផ្សេង​ ដែល​ធ្លាប់​ជួប​ការ​បែក​បាក់ និង​បាត់​បង់​សាច់​ញាតិ​ អាច​ផ្តល់​ជា​មេរៀន​សម្រាប់​កម្ពុជា​បាន។ ប្រទេស​កូរ៉េ​ខាង​ត្បួង​ និង​ខាង​ជើង មាន​បទ​ពិសោធន៍​ជូរចត់​ខ្លាំង​​ក្នុង​សម័យ​សង្គ្រាម​កូរ៉េ​ ក្នុង​រវាង​ឆ្នាំ​១៩៥០ និង​ឆ្នាំ​១៩៥៣។ ខណៈ​ដែលរហូត​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ ​ប្រទេស​កូរ៉េ​ទាំង​ពីរ​ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​ស្ថាន​ភាព​សង្គ្រាម​នៅ​ឡើយ ការ​ផ្តល់​ឱកាស​ឲ្យ​ជួប​ជុំ​​មាន​កំរិត​ ទន្ទឹម​ពេល​ដែល​មនុស្ស​រាប់​ពាន់​សែន​នាក់​រំពឹង​ចង់​ជួប​ប្តី​ប្រពន្ធ កូន ឪពុក​ម្តាយ។ តាំង​ពី​ឆ្នាំ​១៩៨៥​មក រដ្ឋាភិបាល​ទាំង​២​បាន​រៀប​ចំ​ការ​ជួប​ជុំ​ចំនួន​២០​លើក សរុប​មាន​មនុស្ស​២ម៉ឺន​នាក់​បាន​ជួប​​សាច់​ញាតិ​ដែល​បែក​គ្នា​។

តែ​អ្វី​ដែល​អាក្រក់ គឺ​រាល់​ឆ្នាំ​មនុស្ស​ចាស់​ជាង​៣​ពាន់​នាក់​បាន​បាត់​បង់​ជីវិត​ដោយ​ពុំ​បាន​ជួប​សាច់​ញាតិ​ដែល​បាន​បែក​បាក់។ គិត​ទៅ​មនុស្ស​ចំនួន​៧៥​២០០​នាក់​បាន​ស្លាប់ តាំង​ពី​ឆ្នាំ​១៩៨៨​ ដោយ​មិន​បាន​ជួប​សាច់​ញាតិ​ ​ហើយ​មនុស្ស​ប្រមាណ៥៦០០​នាក់​​ភាគ​ច្រើន​មាន​វ័យ​៨០ ទៅ​ជិត​១០០​ឆ្នាំ​កំពុង​រង់​ចាំ​ភ័ព្វ​សំណាង​ចាប់​ឆ្នោត​ជួប​បង​ប្អូន​នៅ​​ជុំ​ក្រោយ។[5] អ្វី​ដែល​ក្តុក​ក្តួល​បំផុត គឺ​ពេល​ជួប​គ្នា ទោះ​ក្រោយ​បែក​គ្នា​៥០ ឬ​៦០​ឆ្នាំ​ក៏​ដោយ ទោះ​អាច​ភ្លេច​មុខ​មាត់​គ្នា​ក៏​ដោយ អ្នក​ដែល​បាន​ជួប​គ្នា​​ពិត​ជា​សប្បាយ ក្តុកក្តួល អោប​ក្រសោប​គ្នា​បង្ហូរ​ទឹក​ភ្លែក និង​សាក​សួរ​ពី​សុខ​ទុក្ខ​គ្នា ដោយ​ក្តី​រីក​រាយ​យ៉ាង​ក្រៃ​លែង។ សម្រាប់​អ្នក​បែក​បាក់ ការ​ជួប​ជុំ​ជា​ការ​ប្រាថ្នា​​ដែល​មាន​តំលៃ​មិន​អាច​កាត់​ថ្លៃ​បាន។ កម្ពុជា​សំណាង​ជាង​កូរ៉ែ ដោយសារ​ក្រោយ​សង្គ្រាម​ចប់ កម្ពុជា​​ជា​ប្រទេស​តែ​១ ។ អ្វី​ដែល​ដូច​គ្នា គឺ សម្រាប់​ពល​រដ្ឋ​ខ្មែរ ដែល​បាន​បែក​គ្នា​ក្នុង​សម័យ​សង្គ្រាម ឱកាស​ដឹង​ដំណឹង​ពី​គ្នា ឬ​រហូត​ដល់​ជួប​ជុំ​គ្នា នឹង​ផ្តល់​ក្តី​រីក​រាយ សោកសៅ និង​ភាព​ស្ងប់​ចិត្ត​ពិត​មែន។



យើង​ពុំ​បាន​ដឹង​ថា ក្រោយ​ពេល​សង្គ្រាម​ចប់​ទៅ តើ​រាល់​ឆ្នាំ​មានប្រជាជន​ខ្មែរ​ប៉ុន្មាន​នាក់​ បាន​លាចាក​លោក​នេះ​ទៅ ដោយ​ពុំ​បាន​ដំណឹង​ពី​សាច់​ញាតិ​ទេ។ ហេតុ​ដូច្នេះ​ហើយ បាន​ជា​យើង​គួរ​ចាប់​ផ្តើម​ធ្វើ​រឿង​នេះ​ជា​បន្ទាន់ មុន​ពេល​មនុស្ស​កាន់​តែ​ច្រើនស្លាប់​ដោយ​មិន​ស្ងប់​ចិត្ត។ នេះ​ក៏​ដោយសារ ទោះ​ការ​រង់​ចាំ​នេះឈឺ​ចាប់​ប៉ុណ្ណា ​នាំ​មក​នូវ​សុបិន​អាក្រក់​ប៉ុណ្ណា​ ប៉ុន្មាន​ដង​រហូត​មក​ ក៏​វា​មិន​អាច​ឆ្លង​​ហួស​ពី​ដង្ហើម​ចុង​ក្រោយ​របស់​យើង​ឡើយ។ ដូច្នេះ​ ខ្មែរ​គ្រប់​រូប ពិសេស​រដ្ឋាភិបាល​គួរ​បង្កើន​យន្តការ​កត់​ត្រា​​ការ​ស្វែង​រក​បង​ប្អូន​សាច់​ញាតិ​ ប្រកប​ដោយ​មនោសញ្ចេតនា​ភាតរភាព ប្រៀប​ដូច​វា​ជា​ការ​បាត់​បង់ផ្ទាល់ ដើម្បី​ឲ្យ​អ្នក​បាត់​បង់ និង​កំពុង​ស្វែង​រក​ពិត​ប្រាកដ​ បាន​ស្ងប់​ចិត្ត​មុន​ពេល​ពួក​គាត់​​លែង​មាន​ដង្ហើម​រង់​ចាំ និង​ស្វែង​រក។ មនុស្ស​គ្រប់គ្នា​ចង់​បាន​ដំណឹង​ ដើម្បី​ឲ្យ​ខ្លួន​បាន​អស់​ចិត្ត និង​បិទ​ភ្នែក​ជិត។

ដើម្បី​បង្ក​បរិយាកាស​នេះ ដោយសារ​​រាល់​ឆ្នាំ ​កម្ពុជា​ប្រារព្ធ​យក​ថ្ងៃ​៧​មករា ជា​ថ្ងៃ​កំណើត​ទី​២​​ ហើយជាក់​ស្តែង វាជា​ពេល​ចាប់​ផ្តើម​នៃ​ការ​ស្វែង​រក​សាច់​ញាតិ ដែល​បំបែក និង​បែក​បាក់​គ្នា​កាល​ពី​ឆ្នាំ​មុនៗ យើង​គួរ​យក​ឱកាស​នេះ​ជា​ការ​ស្វែង​រក និង​ជួប​ជុំ​សាច់​ញាតិ​ថ្នាក់​ជាតិ​ផង​ដែរ។ បើ​យើង​ប្រែ​ក្លាយ​សប្តាហ៍​ទី​១​រាល់​ខែ​មករា​​ ទៅ​ជា​សប្តាហ៍​ស្វែង​រក​សាច់​ញាតិ សប្តាហ៍​ជួប​ជុំ​ និង​សប្តាហ៍​ផ្សះ​ផ្សា គ្រួសារ​កម្ពុជា​នឹងក្លាយជា​គ្រួសារ​មនុស្ស​ធម៌ ជា​គ្រួសារ​ដែល​អាចជួល​ជុល​ការ​រង់​ចាំ​ដោយ​ឥត​សង្ឃឹម ទៅ​រកក្តីសង្ឃឹម និង​ជា​គ្រួសារ​ដែល​មាន​ការ​ចូល​រួម​ទាំង​រដ្ឋ ដែល​មាន​នាទី​ជា​អ្នក​នាំ​មុខ ទាំង​ស្ថាប័ន​សង្គម​ផ្សេងទៀត និង​ឯកជន ក្នុង​បំណង​ឲ្យ​អ្នក​បែកបាក់​គ្នា​បាន​ដំណឹង​ពី​បង​ប្អូន និង​អាចបាន​ជួប​ជុំ​ផង។

ពេល​ដែល​ស្ថាប័ន​រដ្ឋ​គ្រប់​លំដាប់​ថ្នាក់​​​ ដើរ​តួនាទី​ជា​អ្នក​នាំ​មុខ​ក្នុង​ការ​ស្វែង​រក​សាច់​ញាតិ​ដែល​បាន​ព្រាត់​ប្រាស​ ដោយ​សង្គ្រាម​​ជូរចត់ បង្កើត​ជា​ចល​នា​ជាតិ​១​ប្រកប​ដោយ​ចេតនា​ស្រលាញ់​ និង​យក​ចិត្ត​ទុកដាក់ នោះ​ភាព​សង្វេគ​ចិត្ត​ដែល​កើត​ឡើង​ពី​ការ​បាត់​បង់​ និង​រង់​ចាំ​ដោយ​ឥត​សង្ឃឹម​ នឹង​ក្លាយ​ជាការ​រង​ចាំ​ប្រកប​ដោយ​ក្តី​សង្ឃឹម និង​ស្ងប់​ចិត្ត ដូច​ដែល​​អារម្មណ៍​ដែល​ខ្ញុំ​មាន​ពេល​ដឹង​ថាឪពុក​ និង​ប្អូន​ប្រុស​បាន​ទៅ​ទី​ឋាន​១​ផ្សេង​ទៀតដោយ​ពិត​ប្រាកដ​ ទោះ​នោះ​ជា​​ ​ការ​អាឡោះ​អាឡ័យ​ក៏​ដោយ។ សូម​ឲ្យ​ព្រលឹង​នៃ​អ្នក​ដែល​បាន​បាត់​បង់​ជីវិត​ដោយ​របប​ខ្មែរ​ក្រហម បាន​ទៅ​ដល់​ទី​ស្ងប់។ សូម​ឲ្យ​ខ្មែរ​ជៀស​ផុត​ពី​ការ​កាប់​សម្លាប់​គ្នា និង​ការ​ព្រាត់​ប្រាស។ សូម​ឲ្យ​​សប្តាហ៍​ទី​១ នៃ​ខែ​មករា​ ក្លាយ​ជា​សប្តាហ៍​នៃ​ការ​ជួប​ជុំ ក្តី​សង្ឃឹម​ និង​ស្ងប់​ចិត្ត៕

ដោយ​ ឈាត​ ស្រ៊ាង



[1] https://archive.nytimes.com/www.nytimes.com/books/first/p/pran-cambodia.html?scp=84&sq=children%2520of%2520men&st=cse

[2] https://www.washingtonpost.com/world/khmer-rouges-legacy-of-terror/2017/08/04/c9727cfe-7945-11e7-9eac-d56bd5568db8_story.html

[3] https://www.csmonitor.com/1987/0526/o1budd.html

[4] https://www.smh.com.au/world/head-20151126-gl8n5a.html

[5] https://www.nytimes.com/2018/08/20/world/asia/north-south-korea-family-reunions.html

Comments

Popular posts from this blog

ប្រជាធិបតេយ្យ​កើត​មាន​ពេល​​មនុស្ស​ម្នាក់​ៗ​មាន​សេរី

កម្ពុជា និង​វៀតណាម

ការ​ចំណាយ ចំណូល​ និងការចំណេញនៅក្នុងដំណើរការសាលារៀន