ឋានសួគ៌នៅឯណា?

         មនុស្ស​ខ្មែរ​ភាគ​ច្រើន​ដែល​ប្រតិបត្តិ​ព្រះ​ពុទ្ធសាសនា និង​ជឿ​លើ​ការ​ទេសនា​របស់​ព្រះ​សង្ឃ​អំពី​សេចក្តី​សុខ តែង​ស្រមៃ​ចង់​ទៅ​ឋាន​សួគ៌។ អ្វី​ដែល​ផ្សាយ​តៗ​គ្នា​រហូត​មក គឺ​ឋាន​សួគ៌​មាន​ តែ​ទាល់​តែ​ជាតិ​ក្រោយ។ មាន​ន័យ​ថា ទាល់​តែ​ក្រោយ​ការ​ស្លាប់ ព្រោះ​ព្រសង្ឃជឿ​ថា ជីវិត​នឹង​កើត​ទៀត ដោយ​អំណាច​នៃ​កម្ម​ផល។ ប៉ុន្តែ​ចុះ​បើ​មិន​មាន​ជាតិ​ក្រោយវិញ? ចុះ​បើ​យើង​រក​ឃើញ​ឋាន​សួគ៌​នៅ​ក្នុង​ពេល​ដែល​យើង​រស់​នៅ​វិញ វា​នឹង​ក្លាយ​ជា​រឿង​ប្រពៃ​ណាស់​ទៅ ហើយ ដោយ​មិន​ចាំ​បាច់​ឲ្យ​យើង​រង់​ចាំ​ដល់​ជាតិ​ក្រោយ ដែល​មិន​ដឹង​ថា​មាន​ឬអត់​ផង​នោះ។ ពេល​នេះ​ ខ្ញុំ​ចង់​ចូល​រួម​ធ្វើ​ការ​បក​ស្រាយ​អំពី​ជំនឿ​អំពី​ឋាន​សួគ៌​នេះ និង​ផ្លូវ​ទៅ​រក​ឋាន​សួគ៌​ក្នុង​ជាតិ​នេះ​ដោយ​ពិត​ៗ។



ដើម្បី​ឆ្លើយ​នឹង​សំនួរ​ថា​​តើ​ឋាន​សួគ៌​នៅ​ណា? ឬ​ឯណា​ទៅ​ឋាន​សួគ៌? យើង​អាច​យក​ការ​បក​ស្រាយ​នៅ​ក្នុង​ចំរៀងល្បី​១បទ​របស់​លោក​ស៊ិន​ស៊ីសាមុត​ ​ក្រោម​ចំណង​ជើង​ថា ឯណា​ទៅ​ឋាន​សួគ៌ ​មក​ផ្តល់​ជា​គតិ​ខ្លះ​ៗ។ ឆ្លើយ​នឹង​សំនួរដែល​លើក​ឡើង​ដោយ​នារី​ម្នាក់​ជា​គូស្នេហ៍ថា ឯណា​ទៅ​ឋាន​សួគ៌ អ្នក​និពន្ធ​បាន​ធ្វើ​ការ​បង្ហាញ​ថា

នៅ​លើ​ថ្ពាល់​ លើ​ភ្នែក លើ​ទ្រូង​ស្នេហ៍ អូន​ដឹង​ទេ​នេះ​ជា​ឋានសួគ៌​យើង ធ្វើ​ចាប​ភ្លើង​មិន​ខ្លាច​ភ្លើង ភ្លើង​ស្នេហ៍មិន​ក្តៅ​ទេ​អូន ត្រជាក់​ណាស់​ស្ងួន​ព្រលឹង។

បងនឹកស្មាន​តែ​ឋាន​សួគ៌​នៅ​ឆ្ងាយ ឆ្ងាយ​ឯណា​នៅ​ជិត​បង្កើយ មួយ​ជីវិត​ស្គាល់​ឋាន​សួគ៌​ហើយ នរក​នៃ​ចិត្ត​ក្បត់​អើយ​ កុំ​ឲ្យ​ខ្ញុំ​ជួប។

អូន​ថែ​ពន្លឺស្នេហា ចិត្ត​និង​ចិត្ត​ជឿគ្នា កុំ​ក្បត់​គ្នា​ងាយ​ៗ ខ្លាច​គេ​និយាយ សើច​ពេបជ្រាយ ឡក​ឡើយ​ដៀល​ស្នេហា​យើង។

គេង​កើយ​ទ្រូង​បង​មក​ព្រលឹង មួយ​យប់​ហ្នឹង​យើង​នៅ​ទល់​ភ្លឺ អត់​ងងុយ​បើ​ស្អែក​ឡើង​ឈឺ បង​ជា​អ្នក​ថែ​ជំងឺ ថ្នម​អូន​ផ្ទាល់​ដៃ។

នេះ​ជា​ចំរៀង​ស្នេហា​ប្រុស​ស្រី​១គូ ដែល​ព្យាយាម​ចង់​បាន​សេចក្តី​សុខ ដូច​អ្វី​ដែល​គេ​និយាយ​ត​គ្នា​ថា​​មាន​តែ​នៅ​ឋាន​សួគ៌​នោះ ​ហើយ​ធ្វើ​យ៉ាង​ណា​ទើប​ទៅ​ដល់​ទី​នោះ​បាន។ សម្រាប់​ស្នេហា​ប្រុស​ស្រី​ ដូច​ដែល​អ្នក​និពន្ធ​ចំរៀង​នេះ​បានលើក​ឡើង​ខាង​លើ​នេះ ឋាន​សួគ៌​នេះ​នៅ​ជិត​បង្កើយ​សោះ មិន​នៅ​ឆ្ងាយ​ទេ អាច​ទៅ​ដល់​បាន​នៅ​ជាតិ​នេះ ដោយ​មិន​ចាំបាច់​ត្រូវ​រង​ចាំ​ដល់​ជាតិ​ខាង​មុខ​ដែរ។

ឋាន​សួគ៌​នេះ​នៅ​ជិត​អាច​ទៅ​ដល់​បាន​យ៉ាង​ងាយ​ប្រសិន​បើ​យើង​មាន​បញ្ញា ដឹង​ថា​តើ​ធ្វើ​យ៉ាង​ណា​​នឹង​រក​ឃើញ និង​ទៅ​ដល់។ ជាក់​ស្តែង​ក្នុង​ចំរៀង​ខាង​លើ ស្នេហា​ដែល​ជឿ​ចិត្តគ្នា កុំ​ក្បត់​គ្នា​ងាយ​ៗ ដែល​ជា​សេចក្តី​ចង់​បាន​នៃ​គូស្នេហា​ទាំងឡាយ គឺ​ជា​ឋានសួគ៌​ពិត។ ដូច្នេះ ឋានសួគ៌នេះ គឺ​នៅ​លើ​ចិត្ត និង​យល់​ពី​សច្ច​ធម៌​នៃ​ជីវិត។ សេចក្តី​ស្នេហា​ត្រូវ​ការ​ការ​រស់​នៅ​ជា​មួយ​គ្នា យល់​ចិត្ត​គ្នា ជឿគ្នា រស់​នៅ​ក្នុង​សហគមន៍​មួយ​​ដោយ​សុខ​សាន្ត គេ​យល់​ពីយើង​ យើង​យល់​ពី​គេ។ ទាំង​នេះ​ជា​ឋាន​សួគ៌​សម្រាប់​គូស្នេហ៍​១​គូ​នេះ។

ខ្ញុំ​គិត​ថា អត្ថន័យ​នៅ​ក្នុង​ចំរៀង​​នេះ បង្កប់​នូវ​សំនួរ​អំពី​ជីវិត​មនុស្ស​ខ្មែរ​នៅ​សម័យ​កាល​នោះ និង​សម័យ​កាល​ក្រោយ​ៗ​មក​ទៀតផង​ដែរ។ មនុស្ស​គ្រប់​គ្នា​ចង់​ទទួល​បាន​នូវ​អារម្មណ៍​សប្បាយ​សុខ​ស្រួល មិន​នឿយណាយ និង​មិន​មាន​ទុក្ខ​លំបាក។ ឋាន​សួគ៌​សម្រាប់​មនុស្ស​ខ្មែរ ជា​ទី​ឋាន​១​ដែល​ពោពេញ​ដោយ​សេចក្តី​សុខ សេចក្តី​សុខ​ជា​អចិន្ត្រៃយ៍​ មិន​មែន​ជា​សេចក្តី​សុខ​តិច​តួច​លិច​អណ្តែត​ដូច​អំពិល​អំពែក​ ដែល​មនុស្ស​លោក​មាន​នោះ​ទេ។ ឋាន​សួគ៌​ជា​​កន្លែង​ដែល​មិន​មាន​ទុក្ខ។ ជា​កន្លែង​ដែល​លែង​មាន​នូវ​តណ្ហា សេចក្តី​លោភ អវិជ្ជា ដែល​ជា​ប្រភព​នៃ​ទុក្ខ។

ប៉ុន្តែ​មនុស្ស​ជា​ទូ​ទៅ​ក៏​តែង​គិត​ថា ទាល់​តែ​​ទៅ​ជាតិ​ក្រោយ​ទើប​មាន​ឋាន​សួគ៌។ ដូច្នេះ ឋានស៍គ៌​​នេះ​ហាក់​ជា​ទី​កន្លែង​ដែល​មិន​​មាន​នរណា​ដឹង​ថា​ធ្វើ​យ៉ាង​ណា​ទើប​ទៅ​ដល់ ធ្វើ​សេចក្តី​ល្អ​បែប​ណា​ ទំហំ​ប៉ុណ្ណា រូប​ភាព​យ៉ាង​ណា​ ទើប​​អាច​ឲ្យ​យើង​ទៅ​ដល់​នោះ​ទេ។ សម្រាប់​ខ្ញុំ​ ដូច​អ្វី​ដែល​មាន​ក្នុង​ចំរៀង​ខាង​លើ​ដែរ តាម​ពិត​ឋាន​សួគ៌​នៅ​ជិត​បង្កើយ​ទេ មិន​សម្រាប់​តែ​ស្នេហា​នោះ​ទេ គឺ​សម្រាប់​មនុស្ស​ជា​ទូទៅ ការ​រស់​រាន់​មនុស្ស​ទាំង​អស់ ហើយ​មិន​ចាំ​បាច់​រង​ចាំ​ដល់​ជាតិ​ក្រោយ​នោះ​ទេ ព្រោះ​ជាតិ​ក្រោយ​មាន​មិន​មាន​ក៏​មិន​ដឹង​ផង។ តើ​ធ្វើ​យ៉ាង​ណា​ទើប​ទៅ​ដល់? តើ​អ្នកណា​ចង់​ទៅ​ឋាន​សួគ៌ តើ​ឋាន​សួគ៌​មាន​មែន​ឬទេ? ទាំង​នេះ​ជា​សំនួរ​ដែល​ខ្ញុំ​នឹង​ធ្វើ​ការ​បក​ស្រាយ​ដូច​ខាង​ក្រោម។

អ្នក​ណា​ចង់​ទៅ​ឋានសួគ៌? ហេតុអ្វី?

មនុស្ស​ខ្មែរ​​រំ​ពឹង​ថា​ខ្លួន​នឹង​បាន​ទៅ​ឋាន​សួរ​នៅ​ពេល​ណា​មួយ។ ប្រាកដ​ណាស់​ អ្វី​ដែល​យើង​សង្កេត​ឃើញ មាន​តែមនុស្ស​វ័យ​ចំណាស់​ទេ ដែល​ចង់​ទៅ​ឋាន​សួគ៌។ តាម​ពិត​ទៅ គ្រប់​គ្នា​គិត​ចង់​បាន​ក្តី​សុខ ហើយ​ក្តី​សុខ​នេះ​ទៀត​សោត​ក៏​រមែង​តែ​មាន​ការ​កំណត់​និយម​ន័យ​ផ្សេង​គ្នា​ពី​បុគ្គលម្នាក់ទៅ​បុគ្គលម្នាក់​ជាក់​ជា​ប្រាកដ។ ក្មេង​ជំទង់​ នឹង​ធំ​ដឹង​ក្តី​ និង​ចាស់​ជា​ប្រាកដ​នៅ​ពេលណា​១​តាម​អំណាច​នៃ​ធម្ម​ជាតិ។ ពេល​ចាស់​ទៅ គាត់​ក៏​នឹង​ដល់​វេន​គិត​អំពី​ការ​ប្រតិបត្តិ​ពុទ្ធសាសនា​កាន់​តែ​ដិត​ដល់ និង​គិត​អំពី​ឋាន​សួរ​នៃ​ដូច​គ្នា។ តើ​ការ​យល់ឃើញ​អំពី​ឋាន​សួរ​ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ​មាន​សភាព និង​សណ្ឋាន​បែប​ណា? ខ្ញុំ​នឹង​និយាយ​អំពី​ការ​យល់​ឃើញ​របស់​ខ្ញុំ​អំពី​សំនួរ​នេះ តាម​ការ​ចេះ​ចាំ​ យល់​ឃើញ​ផ្ទាល់​ខ្លួន ដោយ​សង្កេត​លើ​ការ​ប្រតិបត្តិ​របស់​មនុស្ស​ខ្មែរ​ជា​ទូ​ទៅ​ដើម្បី​យ៉ាំង​ឲ្យ​ខ្លួន​បាន​ទៅ​ឋាន​សួរ​ក្នុង​ពេល​ណា​មួយ។

សម្រាប់​មនុស្ស​ក្មេង​ មិន​បាន​គិត​ដល់​ឋាន​សួរ​នៅ​ឡើយ​ទេ ហើយ​គេ​ក៏​សប្បាយ​នឹង​ភាព​ជា​មនុស្ស តាម​វ័យ​វឌ្ឍនាការមិន​លំអៀង​ឡើយ។ ពេល​នៅ​ក្មេង​ក្តី​សុខ​គឺ​សប្បាយ​រីក​រាយ​នឹង​ជីវិត​តាម​ក្រិតក្រម​ធម្ម​ជាតិ ដោយ​មិន​មាន​កង្វល់​អំពី​ការ​រស់​នៅ​ចិញ្ចឹម​ជីវិត សិក្សា​រៀន​សូត្រ​ពី ជីវិត​តាម​ការ​ប្រាស្រ័យ​ទាក់​ទង​គ្នា​ក្នុង​ភូមិ​ តាម​មណ្ឌល​មូល​ដ្ឋាន​ផ្សេង​ៗ ​និង​តាម​សាលា​រៀន​ជា​ដើម។ ក្មេង​ក្នុង​គ្រួសារ​ក្រី​ក្រ​អាច​ត្រូវ​ធ្វើ​កិច្ច​ការ​ក្នុង​ផ្ទះ​ និង​ក្រៅ​ផ្ទះ​ផ្សេង​ៗ​ដើម្បី ជួយ​ទំនុក​បំរុង​ខាង​ជីវភាព​សេដ្ឋកិច្ច​គ្រួសារ​​លើស​ពី​គ្រួសារ​ធូរធា។ ប៉ុន្តែ​ក្នុង​វ័យ​មិន​ទាន់​ដឹង​ក្តី​ ទាំង​ក្មេង​​ក្រី​ក្រ និង​ក្មេង ​​ដែល​មាន​ជីវភាព​ប្រសើរ​រមែង​តែង​ឆ្លង​កាត់​នូវ​ការ​រៀន​សូត្រ​តាម​រយៈ​ចំណេះ​ដឹង​ពី​មនុស្ស​​វ័យ​ផ្សេង​ៗ និង​ពី​ការ​ប្រតិបត្តិ និង​ពិសោធន៍​​ផ្ទាល់​ខ្លួន​​ ទោះ​ការ​ពិសោធន៍​នោះ​ជួន​ត្រូវ​ឆ្លង​កាត់​ការ​លំបាក ឬ​កំហុស​ឆ្លង​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ។ បទ​ពិសោធន៍​ទាំង​នេះ នឹង​បង្កើត​ជា​កត្តា​កំណត់​នៃ​ការ​ពិចារណា​អំពី​សេចក្តី​សុខ សេចក្តី​ទុក្ខ​អំពី​ជីវិត​ការរស់​នៅនៅ​ពេលក្រោយ។

សម្រាប់​មនុស្សធំ​ពេញ​​វ័យ​ ​ ពេល​មាន​​ប្តី​ប្រពន្ធ និង​កូន ជា​គ្រួសារ​ក្រោម​ដំបូល​តែ​១ សេចក្តី​សុខ​អាច​នឹង​ប្រែប្រួល​ បន្ថែម​នូវ​រាល់​កិច្ច​ការ​ទាំង​ពួង​ផ្សេង​ទៀត​ ដែល​សង្គម និង​ធម្ម​ជាតិ​ជា​មនុស្ស​បង្ខំ។ ខណៈ​ដែល​ចំណង់​ចង់​បាន​ក្តី​សុខ​របស់​​ជា​បុគ្គល​នៅ​បន្ត មនុស្ស​វ័យ​នេះ​ថែម​ចំណែក​ក្តី​ខុស​របស់​ខ្លួន​ ដោយ​ការ​បង្ហាញ​សេចក្តី​ស្នេហា​សម្រាប់​មនុស្ស​ដែល​ខ្លួន​ស្រលាញ់ មាន​ប្តី​ប្រពន្ធ និង​កូន​ថែម​ទៀត។ រាល់​ការ​កំណត់​និយម​ន័យ​អំពី​សេចក្តី​សុខ និង​ទុក្ខ​នេះ​ទទួល​ឥទ្ធិពល​ខ្លាំង​ពី​បរិដ្ឋាន​ជុំ​វិញ​ខ្លួន ពិសោធន៍​ជីវិត ការ​សិក្សា​អំពី​លោក​និតិ និង​ការ​ជំរិត​ពី​ការ​ប្រែ​ប្រួល​ផ្សេង​ៗ​នៃ​ទំនាក់​ទំនង​សង្គម​ ដែល​បន្ត​ជាប់​ឥត​ដាច់​ក្នុង​ជិវិត។

មនុស្ស​ភាគ​ច្រើន ពិសេស​អ្នក​មាន​ការ​ត្រិះ​រិះ​ពិចារណា​អំពី​ជីវិត ពេល​ក្លាយ​ជា​ឪ​ពុក​ម្តាយ​គេ​ ចាប់​ផ្តើម​ដាក់​ខ្លួន​ជា​អ្នក​ទទួល​ខុស​ត្រូវ និង​មើល​ត្រលប់​ទៅ​ឪពុក​ម្តាយ​របស់​ខ្លួន ដែល​​ប្រហែល​គាត់​បាន​ផ្តល់​ការ​ស្រលាញ់​ស្នេហា​ដល់​ខ្លួន​កាល​ពី​តូច​ ដូច​ដែល​ខ្លួន​កំពុង​មាន​ចំពោះ​​កូន​របស់​ខ្លួន។ ប៉ុន្តែ​នេះ​ក៏​ជា​ពេល​ដែល​ខ្លួន​ធ្វើ​ការ​ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​ផង​ដែរ ព្រោះ​ជួន​ក៏​មាន​មនុស្ស​មិន​តិច​ទេ​ ដែល​ចង់​ធ្វើ​ការ​ចិញ្ចឹម​បី​បាច់​កូន​ឲ្យ​ប្រសើរ​ជាង​ការ​បីបាច់​ដែល​ខ្លួន​បាន​ទទួល​ពី​មាតា​បិតា​ខ្លួន។ ការ​គិត​បែប​នេះ​ក៏​ដោយ​សារ ​អ្វី​ដែល​ឪពុក​ម្តាយ​ខ្លួន​ធ្វើ​លើ​ខ្លួន​មិន​បាន​គ្រប់​ ឬ​ល្អ​ដូច​ដែល​ខ្លួន​ចង់​បាន។​ ប្រសិន​បើ​ខ្លួន​ឃើញ​ថា ខ្លួន​ទទួល​បាន​នូវ​ការ​ស្រលាញ់​ចិញ្ចឹម​បី​បាច់​ពី​ឪពុកម្តាយ​ប្រសើរហើយ​ ខ្លួន​ក៏​ចង់​បន្ត​នូវ​ការ​ប្រតិបត្តិ​បែប​នេះ​ចំពោះ​បុត្រ​របស់​ខ្លួន​ដែរ។ ការ​យល់​ឃើញ​ទាំង​នេះ​អាច​ខុស​គ្នា​ដោយ​ការ​អប់​រំ​ កំរិត​នៃ​ការ​អប់រំ​ដែល​​មនុស្ស​ម្នាក់​ៗ​បាន​ទទួល ការ​​ត្រិះរិះ​ពិចារណា និង​ការ​យល់​ឃើញ​អំពី​ទំនាក់​ទំនង​រវាង​ឪពុក​ម្តាយ និង​កូន និង​ទំនាក់​ទំនង​រវាង​មនុស្ស​ក្នុង​សង្គម។

មនុស្ស​ខ្មែរ ក៏​ដូច​មនុស្ស​ជាតិ​សាសន៍​ផ្សេង​ទៀត​ក្នុង​លោក ​កាន់​តែ​ចាស់​ទៅ​ កាន់​តែ​គិត​ថា​ខ្លួន​ខិត​ទៅ​រក​សេចក្តី​ស្លាប់ និង​គិត​អំពី​អ្វី​នឹង​កើត​ឡើង​ក្រោយ​ពេល​ស្លាប់។ ជា​ធម្ម​ជាតិ កើត​ចាស់​ឈឺ​ស្លាប់​ ជា​វាល​វដ្ត​សង្សា។ ដូច្នេះ​ហើយ​ ការ​ស្វែង​យល់​អំពី​ជីវិត​នេះ​ហាក់​បញ្ចប់​នៅ​ពេល​ខ្លួន​កាន់​តែ​ចាស់ ​ហើយ​ចំលើយ​ថា​តើ​ខ្លួន​នឹង​ទៅ​ជា​អ្វី​ក្រោយ​ពេល​ស្លាប់​​ហាក់​ពុំ​មាន​ចំលើយ​ណា​មួយ​​ឲ្យ​ប្រាកដ​នោះ​ទេ។ ក្នុង​ផ្នែក​សាសនា​ដែល​សាយ​ភាយ​ក្នុង​ស្រុក​ខ្មែរ សត្វ​លោក​ដែល​ស្លាប់​ទៅ​នឹង​ទៅ​យក​កំណើត​ជា​អ្វី​មួយ​តាម​អំណាច​នៃ​កម្ម​របស់​ខ្លួន។ ប៉ុន្តែ​ថា​តើ​នេះ​ជា​សច្ច​ភាព​នៃ​កំណើត​មនុស្ស​សត្វ​ឬ​យ៉ាង​ណា​ គ្មាន​នរណា​អាច​ឆ្លើយ​បាន​នោះ​ទេ។ ប្រាកដ​ណាស់ ក្រោយ​ពេល​ស្លាប់​ទៅ តាម​ការ​និយាយតៗ​គ្នា​ក្នុង​ចំណោម​ពុទ្ធសាសនិក​ខ្មែរ ទី​ឋាន​ដែល​ប្រពៃ​បំផុត​សម្រាប់​អស់​សត្វ​ទាំង​អស់ ក្រោយ​ពេល​លាចាក​លោក​នេះទៅ គឺ​ឋាន​សួគ៌។

ឋាន​សួគ៌​នេះ​ បើ​តាម​ការ​ពន្យល់​របស់​ព្រះ​សង្ឃ និង​ការ​យល់​ផ្សាយ​តៗ​គ្នា​ពី​ជំនាន់​១​ទៅ​១ គឺ​ជា​កន្លែង​ដែលមិន​មាន​​រាល់​ទុក្ខ​កង្វល់​ទាំង​ឡាយ ដែល​មនុស្ស​សត្វ​នៅ​ក្នុង​ឋាន​មនុស្ស​រាល់​ថ្ងៃ​នេះ​ត្រូវ​ឆ្លង​កាត់​ទេ។ នៅ​ឋាន​សួរ លែង​មាន ​ការ​ចង់​បាន ចំណង់​តណ្ហា ការ​ឈ្នានីស​ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​រង្គាស​ចិត្ត ការ​ពេប​ជ្រាយ ការ​ឈឺ​ចាប់​ទាំង​ផ្លូវ​ចិត្ត​ ផ្លូវ​កាយ ការ​ចង់​បាន​ចង់​មានខាង​ផ្នែក​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ ការ​ចង់​ឲ្យ​របស់​អ្វី​១​មក​ជា​របស់​អញសួន​តួ។ និយាយ​ជារួម ឋានសួគ៌​មាន​ទេ​​សេចក្តីសុខជា​អមតទេ។ ហើយ​សេចក្តី​សុខ​នេះ​ហើយ​ដែល​មនុស្ស​គ្រប់គ្នា​ចង់​បាន តែ​ខ្លួន​ពុំ​ទទួល​បាន​ពេល​រស់​រាន​មាន​ជីវិត។ តើ​នេះ​ជា​ការ​យល់​ឃើញ​ត្រឹម​ត្រូវ​ដែរ​ឬទេ?​

ដោយសារ​ការ​គិត​បែប​នេះ​ហើយ ទើបមនុស្ស​ម្នា​ត្រូវ​ខំ​ប្រឹង​ធ្វើ​បុណ្យ ដើម្បី​បាន​ទៅ​ឋាន​សួគ៌ ហើយ​ការ​ធ្វើ​បុណ្យ​ទៀត​សោត ​គឺ​ធ្វើ​នឹង​ព្រះ​សង្ឃ ដែល​ជា​បុត្រ​នៃ​ព្រះ​សមនគោត្តម ឬ​ព្រះ​ពុទ្ធ​ដែល​បាន​ត្រាស​ដឹង​ និង​វត្ត​អារាម ដែល​ជា​ទី​អាស្រ័យ​នៃ​ធម៌​របស់​ព្រពុទ្ធ​ទើប បុណ្យ​កុសល​ដែល​នឹង​ទទួល​បាន កាន់​តែ​មាន​កំលាំង​ខ្លាំង​នាំ​យើង​ទៅ​ដល់​ឋាន​សួគ៌។ សម្រាប់​ពុទ្ធសាសនិក ព្រះ​ពុទ្ធ​ទ្រង់យល់​ញ្ញាណ​ដល់​រាល់​សច្ចភាព​ទាំង​ឡាយ​ក្នុង​លោក។

ការ​ធ្វើ​បុណ្យ​នឹង​ព្រះ​ពុទ្ធសាសនា មាន​ទាំង​ការ​ទំនុក​បំរុង​មនុស្ស​ខ្មែរ​ដែល​ចង់​បួស​ជា​ព្រះ​សង្ឃ សិក្សា​គម្ពី​ព្រះ​ត្រៃ​បីតក ដែល​ជា​ធម៌​ដែល​ព្រះ​ពុទ្ធ​អង្គ​បាន​បន្សល់​ទុក ការ​សាង​សង់​ព្រះ​វិហារ​ដែល​ជា​ទីឋាន​សម្រាប់​តម្កល់​បដិមា​ព្រះ​ពុទ្ធ ផ្តល់​ជា​ទាន​សម្រាប់​ទំនុក​បំរុង​ព្រះ​សង្ឃ ដែល​មិន​អាច​ប្រកប​របរ​រក​ស៊ី​ដូច​មនុស្ស​ដទៃ​បាន ​ដោយ​សារ​១​ខ្លួន​ជា​អ្នក​ប្រតិបត្តិ​ធម៌​របស់​ព្រះ​ពុទ្ធ​ក្នុង​កំរិត​ខ្ពស់​បំផុត ហើយ​១​ទៀត ដោយសារ​ការ​ប្រតិបត្តិ​នេះ​ខ្លួន​ត្រូវ​លះ​បង់​នូវ​រាល់​ការ​ប្រតិបត្តិ​ដូច​មនុស្ស​ធម្ម​តា​ទៀត​ហើយ ការ​សាងសង់​ថែរក្សា​ទី​ឋាន​វត្តអារាម​មាន​កុដ​សម្រាប់​ព្រះ​សង្ឃ របង​វត្ត សាលា​ឆ័ន្ទ និង​ព្រះ​បដិមា​ជា​ដើម។ តាម​ជំនឿ​ខ្មែរ ធ្វើ​បុណ្យ​នឹង​សង្ឃ និង​វត្ត​ផ្ទាល់​ហាក់​មាន​កំរិត​បុណ្យ​ខ្ពស់​បំផុត ដែល​នឹង​អាច​ឲ្យ​ខ្លួន​រំដោះ​ខ្លួន​ចេញ​ពី​វាល​វដ្ត​សង្សា​ជីវិត ដែល​ពោពេញ​ដោយ​ទុក្ខ​ជា​ប្រក្រតី​ឆ្ពោះ​ទៅ​ឋាន​១​ដែល​ជា​ទី​ស្ងប់​សុខ​គឺ​ឋាន​សួរ។

ក្រៅ​ពី​នេះ​ការ​អោយ​ទាន​ដល់​អ្នក​ដទៃ​ក៏​ជា​អ្វី​ដែល​សាសនា​បាន​ប្រៀន​ប្រដៅ​សម្រាប់​អ្នក​ប្រតិបត្តិ​ធ្វើ​ផង​ដែរ ដើម្បី​សាង​កុសល់​បាន​ទៅ​ដល់​ជាតិ​ខាង​មុខ ឬ​បាន​ទៅ​ឋាន​សួគ៌។ នេះ​ជា​កិរិយា​ល្អ​ប្រសើរ​ណាស់ ហើយ​បាន​ចូល​រួម​ចំណែក​កសាង​សង្គម​មួយ​ឲ្យ​មាន​ការ​ជួយ​យក​អាសារ​រវាង​គ្នា​នឹង​គ្នា និង​ចែក​រំលែក​ធនធាន សម្រាប់​ការរស់​រាន​របស់​មនុស្ស​ផង​គ្នា។ ប៉ុន្តែ​សំនួរ​ថា​តើ ឋាន​សួគ៌​ពិត​ជា​មែន​ដែរ​ឬទេ? បើ​មាន​នៅ​ណា?



តើ​មាន​ឋាន​សួគ៌​ទេ? បើ​មាន​នៅ​ឯណា?

កាល​ដែល​មនុស្ស​គ្រប់គ្នា​ចង់​បាន​សេចក្តី​សុខ​ធំ​ធេង​ និង​ជៀស​ឲ្យ​ផុត​ពី​ទុក្ខ​ទាំងឡាយ​នេះ មនុស្ស​ខ្មែរ​​ហាក់​ភ្លេច​គិត​ថា នេះ​ជា​ជំនឿ​ដែល​មិន​មាន​មូល​ដ្ឋាន និង​មិន​ប្រកប​ដោយ​បញ្ញា​នោះ​ទេ។ តាម​ពិត ឋាន​សួគ៌​ដែល​គាត់​ជឿ​នោះ ជា​ឋាន​សុខ​មួយ​ ​ដែល​ខ្លួន​ស្រមៃ​ថា​អាច​មាន​អត្ថិភាព ហើយ​ក្រោយ​ខ្លួន​ស្លាប់​ទៅ បើ​បុណ្យ​ខ្លួន​មាន​ច្រើន​ អាច​បណ្តាល​អោយ​ខ្លួន​បាន​ទៅដល់។ នេះ​ជា​ការ​ស្រមៃ​ ដែល​អាច​កើត​ឡើង​តែ​នៅ​ពេល​ខ្លួន​មាន​ជីវិត​ប៉ុណ្ណោះ ព្រោះថា​ក្រោយ​ពី​ស្លាប់​ទៅ​ខ្លួន​មិន​ទាំង​ដឹង​ថា​តើ​ខ្លួន​អាច​មាន​លទ្ធភាព​ស្រមៃ​ថា​នឹង​មាន​ឋាន​សួគ៌​បាន​ឬ​អត់​ផង។

មួយ​​វិញ​ទៀត ខ្លួន​ភ្លេច​គិត​ថា តាម​ពិត​ឋាន​សួគ៌បើ​មាន​មែន ​គឺ​មិន​នៅ​ឆ្ងាយ​ទេ។ ឋានសួគ៌​ ​នៅ​ជិត​បង្កើយ​សម្រាប់​មនុស្ស​គ្រប់គ្នា ដែល​មាន​បញ្ញា។ ឋាន​សួគ៌​​នេះ​មិន​មែន​នៅ​ឆ្ងាយ​រហូត​ទៅ​មិន​ដល់ ឬ​រង​ចាំ​រហូត​ដល់​ខ្លួន​ស្លាប់​ទៅ​បាន​ទៅ​ដល់​នោះ​ទេ។ ឋាន​សួគ៌​នេះ ​គឺ​នៅ​ជាប់​​នឹង​មនុស្ស​គ្រប់គ្នា​ ដែល​មាន​បញ្ញា​អាច​មើល​ឃើញ និង​អាច​ប្រតិបត្តិ​ជីវិត​ល្អ​ប្រពៃ​​ដើម្បី​​បានទៅ​ដល់​។ ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ ​អ្នក​ពុំ​មាន​បញ្ញា រួម​ទាំង​ព្រះ​សង្ឃ​ខ្លះ​ផង ទោះ​លោក​​ជា​សាមណៈ ឬ​អ្នក​សិក្សា​អំពី​ធម៌​របស់​ព្រះ​ពុទ្ធ​ យល់​មិន​បាន និង​ទៅ​មិន​ដល់ឋានសួគ៌​ទេ។ និយាយ​ម្យ៉ាង​ទៀត មាន​តែ​អ្នក​មាន​បញ្ញាទេ ទើប​អាច​មាន​លទ្ធភាព​ទៅ​ដល់​ឋាន​សួគ៌​ ដែល​ជា​ទី​ប្រកប​ដោយ​សេចក្តី​សុខ ពោពាស​ដោយ​សេចក្តីមេត្តា​ករុណា មិន​មាន​ការ​ច្រណែន​ឈ្នានីស សេចក្តី​សោកសង្រេង ទុក្ខ​ព្រួយ​គ្រប់​បែប​យ៉ាង សេចក្តី​ទោមនស្ស ការ​ត្រេក​ត្រអាល មន្ឌិល​សង្ស័យ និង​ទុក្ខ​ផ្សេង​ទៀត​ដែល​មនុស្សទូ​ទៅមាន។

តាម​ពិត​ទៅ ឋានសួគ៌​ គឺ​នៅ​ក្នុង​ចិត្ត​របស់​មនុស្ស​គ្រប់គ្នា។ គឺ​ចិត្ត​នេះ​ជា​ឋានសួគ៌ ជាប្រធាន​ពិត​ក្នុង​ការ​ស្វែង​រក​ឋាន​សួគ៌ ស្វែង​រក​សេចក្តីសុខ​ពិត​ប្រាកដ។ ឋានសួគ៌​មាន​តែនៅ​ក្នុង​ជីវិត​ ដែល​មាន​តែ​មួយ​​នេះប៉ុណ្ណោះ។ ការ​ស្វែង​រក​សេចក្តី​សុខ​នេះ ស្វែង​រក​ឋាន​សួគ៌​នេះ មិន​បាច់​ត្រូវ​រង​ចាំ​ដល់​ជាតិ​ក្រោយ​ទេ ព្រោះ​ថា​ជាតិ​ក្រោយ​មិន​មាន​ទេ។ ជាតិ​ក្រោយ​មិន​មាន​ដោយ​សារ​គ្មាន​នរណា​ដឹង​ថា​ ស្លាប់​ទៅ​យើង​ទៅ​ដល់​ណា​ទេ។ ហើយ​បើ​យើង​មិន​ដឹង​ថា​ទៅ​ដល់ណា ហើយ​យើង​ជឿ​ដោយ​ងងឹត​ងងុល​នោះ ក៏​ដោយ​សារ​យើង​គ្មាន​បញ្ញា​ដែរ។

ដូច្នេះ​បើ​ឋាន​សួគ៌​មាន​ពិត ហើយ​បើ​ឋាន​សួគ៌​គឺ​ចិត្ត ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​ចិត្ត ហើយ​បញ្ញា​ជា​មាគ៌ា​នាំ​យើង​ទៅ​ដល់​ឋាន​សួគ៌​បាន យើង​ត្រូវ​សួរ​ថា តើ​ធ្វើ​យ៉ាង​ណា​ទើប​ឲ្យ​យើង​មាន​បញ្ញា? ហើយ​តើ​បញ្ញា​បែប​ណា​ទើប​នៃ​យើង​ទៅ​ដល់​ទី​ឋាន​ប្រកប​ដោយ​សេចក្តី​សុខ​បាន? ខាង​ក្រោយ​ខ្ញុំ​នឹង​ពន្យល់​ខ្លះ​ៗ​អំពី​សំនួរ​ខាង​លើ​នេះ។​

ធ្វើ​យ៉ាង​ណា​ទើប​ចិត្ត​មាន​បញ្ញា?

ដើម្បី​ឲ្យ​ចិត្ត​ប្រកប​ដោយ​បញ្ញា មនុស្ស​យើង​ចាំ​បាច់​ត្រូវ​សិក្សា​រៀន​ស្វែង​យល់​អំពី​ជីវិត​តាម​គ្រប់​រូប​ភាព​ទាំង​អស់។ មនុស្ស​គ្រប់គ្នា​អាច​មាន​ចិត្ត​ ប៉ុន្តែ​បើ​មិន​មាន​បញ្ញា​ទេ នោះ​ក៏​មិន​អាច​រក​សេចក្តី​សុខ ឬ​ឋាន​សួគ៌​ឃើញ​ដែរ។ ​ថា​តើ​ធ្វើ​យ៉ាង​ណា​ទើប​យើង​ទទួល​បាន​នូវ​បញ្ញា​បែប​នេះ​បាន? ខាង​ក្រោយ​ខ្ញុំ​នឹង​ជជែក​វែកញែក​អំពី​សំណួរ​ដែល​លើក​ឡើង​ខាង​លើ​នេះ។

នៅ​ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ ដោយ​ការ​ជឿ​លើ​ជាតិ​មុខ​ជាតិ​ក្រោយ ការ​បង្រៀន​អ្នក​ប្រតិបត្តិ​សាសនា​មិន​មែន​បង្រៀន​ឲ្យ​ពង្រឹង​បញ្ញា​នោះ​ទេ។ ខណៈ​ដែល​មនុស្ស​គ្រប់គ្នា​បាន​រៀន​ថា បញ្ញា​ជា​គ្រឿង​សំខាន់​សម្រាប់​ដឹកនាំ​ជីវិត គន្លង​នៃ​ការ​បង្រៀន​នេះមិន​បាន​បង្កើន​នូវ​បញ្ញា តែ​បែ​ជា​បង្កើត​នូវ​ទំលាប់​ផ្សេង​ៗ ដែល​យូរ​ៗ​ទៅ​ក្លាយ​ជា​ការ​ប្រតិបត្តិ​សឹង​ប្រៀប​បាន​នឹង​មនុស្ស​ឥត​បញ្ញា​ទាល់​តែ​សោះ។ ជាក់​ស្តែង​ ខណៈ​ដែល​ធម៌​កម្ម​ផល​ជា​ធម៌​បង្រៀន​សំខាន់​ក្នុង​ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា មនុស្ស​គ្រប់​គ្នា​ជឿ​លើ​កម្ម​ផល​ដោយ​ងងឹត​ងងុល ដោយ​មិន​​មាន​ការ​ពិចារណា។ កម្ម​ជា​អំពើរ ហើយ​ផល​កើត​ឡើង​ពី​អំពើ។ នេះ​ជា​ធម្ម​ពិត។ ប៉ុន្តែ​កម្ម​អ្វី​ នាំ​ទៅ​រក​ផល​អ្វី​ គ្មាន​នរណា​បាន​បង្រៀន​ទេ។ ការ​បង្រៀន​ពី​នរក​ប្រែត គ្រាន់​តែ​ជា​គ្រឿង​សម្រាប់​បំភ័យ​មនុស្ស​ប៉ុណ្ណោះ តែ​មិន​បាន​ផ្សារ​ភ្ជាប់​នឹង​មូល​ដ្ឋាន​ហេតុ​ និង​ផល ប្រកប​ដោយ​បញ្ញា​នោះ​ទេ។

មួយ​វិញ​ទៀត ការ​បង្រៀន​តៗ​គ្នា​រហូត​មក គឺ​ការ​ធ្វើ​បុណ្យ។ ការ​ធ្វើ​បុណ្យ​នេះ​ទៀត​សោត សំដៅ​ដល់​ការ​កសាង​កុសល តាម​អំពើ​ល្អ​របស់​ខ្លួន បំណង​ឲ្យ​បាន​ផល​ល្អ​ទៅ​ជាតិ​ខាង​មុខ។ ទោះ​ខ្ញុំ​មិន​ជឿ​ថា​មាន​ជាតិ​មុខ ការ​ធ្វើ​អំពើ​ល្អ​ ជា​កិរិយា​គួរ​គោរព។ ប៉ុន្តែ​សម្រាប់​ខ្ញុំ ការ​ធ្វើ​បុណ្យ​ គឺ​មិន​មែន​សម្រាប់​ជាតិ​មុខ​ទេ។ ការ​ធ្វើ​អំពើ​ល្អ​គឺ​សម្រាប់​​ជាតិ​នេះ ព្រោះ​ថា​ឋាន​សួគ៌មាន​តែ​​នៅ​ក្នុង​ជាតិ​នេះទេ។ ប៉ុន្តែ​ការ​ធ្វើ​បុណ្យ​​ដែល​ខ្ញុំ​សង្កេត​ឃើញ ភាគ​ច្រើន​ជា​ការ​ធ្វើ​បុណ្យ ដែល​មិន​ប្រកប​ដោយ​បញ្ញា​ទេ។ នេះ​ជា​ការ​ធ្វើ​បុណ្យ​ប្រក​ប​ដោយ​ចិត្ត​លោភ មិន​មែន​ជា​ប្រភេទ​បុណ្យ ដែល​អាច​អោយ​ផល​ដល់​អ្នក​​សមប្រកប​ដោយ​លក្ខណៈ​គ្រប់គ្រាន់​បាន​ទៅ​ដល់​ឋាន​សួគ៌​នោះ​ទេ។ ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ ការ​ធ្វើ​បុណ្យ​​ប្រភេទ​នេះ នឹង​ធ្វើ​ឲ្យ​ចិត្ត​ទោមនស្ស​ និង​ប្រាកដ​ជា​នាំ​អ្នក​ទៅ​រក​ទុក្ខ។

ជាក់ស្តែង ខ្ញុំ​បាន​ឃើញ​មាន​មនុស្ស​ខ្មែរ​ខ្លះ ដោយ​សេចក្តី​លោភ​របស់​ខ្លួន បាន​នាំ​គ្នា​ធ្វើ​បុណ្យ​សង់​របង​វត្ត ឬ​កសាង​អគារ​ក្នុង​វត្ត​ជា​ដើម។ ដោយ​អំណាច​នៃ​សេចក្តី​លោភ ម្នាក់​ៗ​ចង់​បាន​មុខ​មាត់ ហើយ​សង្វាត​ចង់​ឲ្យ​គេ​ដាក់​ឈ្មោះ​ខ្លួន​ចារ​លើ​ផ្ទាំង​របង​ដែល​ខិត​ជិត​ទ្វារ​របង ឬ​ចំណែក​នៃ​អាគារ​ដែល​ងាយ​មើល​ឃើញ​។ ធ្វើ​ដូច្នេះ ទើប​អ្នក​ផង​ទាំង​ពួង​ដែល​ឆ្លង​ទៅ​មក​​ បាន​ឃើញ​និង​បាន​ល្បី សម​តាម​កិលេស​នៃ​មនុស្ស​ដែល​មិន​ប្រកប​ដោយ​បញ្ញា។

បុគ្គល​ទាំង​ឡាយ​ណា​ដែល​ធ្វើ​បុណ្យ​ដោយ​កិរិយា​លោភលន់​បែប​នេះ នឹង​ប្រាកដ​ជា​ជួប​ទុក្ខ​ ចេញ​ពី​អំពើ​ខ្លួន​មិន​ខាន។ នេះ​ក៏​ដោយ​សារ មនុស្ស​ប្រភេទ​នេះ បើ​មិន​បាន​សម​បំណង​ខ្លួន និង​ប្រទុស្តសរាយ​នឹង​ខ្លួន​ឯង ដែល​ជា​ហេតុ​នាំ​ទៅ​រក​ទុក្ខ​ជា​ពុំ​ខាន​ឡើយ។ សេចក្តី​លោភ​របស់​គាត់​ប្រាកដ​ជា​មាន​ច្រើន​អនែក ហើយ​យើង​ដឹង​ហើយ​ថាសេចក្តី​លោភ​កាន់​តែ​ច្រើន លទ្ធភាព​ដែល​មិន​បាន​សម្រេច​ដូច​បំណង​កាន់​តែ​ច្រើន ទុក្ខ​កាន់​តែ​ច្រើន។ ចុង​ក្រោយ​ ចិត្ត​មិន​បាន​ស្ងប់​ និង​មិន​បាន​ដល់​ឋាន​សួរ​ឡើយ។

និយា​យ​ដល់​ត្រង់​នេះ យើង​អាច​សួរ​ថា ​ហេតុ​អ្វី​បាន​ព្រះ​សង្ឃខ្លួន​ឯង ដែល​ជា​ជន​គួរសាបព្រួស​នូវ​សច្ច​ធម៌​ ដែល​មិន​មាន​សេចក្តី​លោភ បែ​ជា​នាំ​គ្នា​ធ្វើ​របង​ហើយ ចាំ​បាច់​ត្រូវ​ចារ​ឈ្មោះ​ទៀត ដែល​នេះ​ជា​ដើម​ចម​នៃ​ទុក្ខ​សម្រាប់​បរិស័ទ្ទខ្លះ​ផង។ ចំលើយ​គឺ​១​ចំណែក​គឺ​ដោយសារ​ ព្រះ​សង្ឃ​ខ្លួន​ឯង​មិន​មាន​បញ្ញា ស្តី​អំពីឋាន​សួគ៌ សេចក្តី​សុខ​ក្នុង​ចិត្ត និង​សច្ចភាព​ពិត​នៃ​ជីវិត។ មួយ​​វិញ​ទៀត ដោយសារ​សេចក្តី​លោភ​របស់​ខ្លួន និង​សេចក្តីលំអៀង​របស់​ខ្លួន ដែល​ចង់​ឲ្យ​មាន​ការ​លោភ​លន់​នេះ អ្នក​ជឿ​តាម​ខ្លួន​កាន់​តែ​មាន​ចិត្ត​លោភលន់​នៅ​ក្នុង​ការ​ចិញ្ចឹម​ជីវិត​របស់​ខ្លួន។ ខណៈ​ដែល​មនុស្ស​សត្វ​ត្រូវ​ការ​ទី​ជំរក ដើម្បី​ការពារ​ខ្លួន​ពី​ធម្ម​ជាតិ និង​បង្ក​ជា​លក្ខណៈ​ងាយ​ស្រួល​សម្រាប់​ចូល​រួម​ចំណែក​សម្រេច​ឲ្យ​បាន​នូវ​គោល​បំណង​ និង​ទិស​ដៅ​សង្គម រាល់​ការ​សាង​សង់​ ដែល​ធ្វើ​ឡើង​ដើម្បី​ភាព​អស្ចារ្យ ជា​ទង្វើ​ផ្ទុយ​នឹង​សាសនា​ព្រះ​ពុទ្ធ និង​មិន​បំរើ​ពុទ្ធសាសនាទេ។

តាម​ពិត​ ការ​ធ្វើ​បុណ្យ​ត្រូវ​ញ៉ាំង​ដោយ​ចិត្ត​បរិសុទ្ធ និង​មិន​គិត​ពី​ផល​ត្រលប់ ទើប​នាំ​បុគ្គល​នោះ​ទៅ​ឋាន​សួគ៌​បាន។ អ្នក​ទាំង​ឡាយ​ណា​ ដែល​មិន​មាន​សេចក្តី​លោភ​ចង់​បាន​មុខមាត់ ទាម​ទារ​ឲ្យ​មាន​ឈ្មោះ​ខ្លួន​​លើ​ផ្ទាំង​របង​ ឬ​មិន​ប្រកាន់​យក​ឈ្នះ​រក​ទី​តាំង​ដាក់​ឈ្មោះ​ខ្លួន ដើម្បី​ឲ្យ​​គេ​ឯង​មើល​ឃើញ ជា​បុគ្គល​ប្រកប​ដោយ​បញ្ញា។ មនុស្ស​ប្រភេទ​នេះ មិន​មែន​ជា​មនុស្ស​ឥត​បញ្ញា​ទេ។ តាម​ពិត​គាត់​ជា​មនុស្ស​មាន​បញ្ញា​ពិត​ប្រាកដ ហើយ​គាត់​ច្បាស់​ជា​បាន​ដល់​សេចក្តី​សុខ​ក្នុង​ចិត្ត​ឥតគណនា​។ តាម​ពិត​គាត់​មិន​មែន​ល្ងង់​ទេ គឺ​អ្នក​ដែល​លោភ​លន់​ទេ​ជា​មនុស្ស​ដែល​មិន​ប្រកប​ដោយ​បញ្ញា និង​មិន​សម​ប្រកប​បាន​ទៅ​ឋាន​សួរ។

ទង្វើ​ប្រកប​ដោយ​បញ្ញា ជា​ទង្វើ​ដែល​ធ្វើ​ឡើង ដើម្បី​សេចក្តី​សុខ​របស់​ខ្លួន និង​សេចក្តី​សុខ​របស់​អ្នក​ដទៃ។ នេះ​ខ្ញុំ​មិន​សំដៅ​ថា អ្នក​ដទៃរស់​មិន​បាន​ដោយ​គ្មាន​យើង​ទេ។ តាម​ពិត​យើង​ខ្លួន​ឯង​ជា​អ្នក​ដទៃ​សម្រាប់​មនុស្ស​ផ្សេង ហើយ​មនុស្ស​ផ្សេង​ទៀត​ជា​អ្ន​កដទៃ​សម្រាប់​យើង។ ប៉ុន្តែ​ដោយសារ ការ​រស់​នៅ​ក្នុង​សង្គមរមែង​​តែង​មិន​សម​ប្រកប​ដូច​ដែល​មនុស្ស​យើង​ចង់​បាន និង​តែង​មាន​សភាព​មិន​ដូច​គ្នា ការ​ពឹង​អាស្រ័យ​គ្នា ជា​រឿង​ធម្ម​តា។ គឺ​ការ​ពឹង​អាស្រ័យ​គ្នា​នេះ​ហើយ ដែល​បង្ក​ជាកាស​សម្រាប់​ការ​សាង​កុសល ធ្វើ​អំពើ​ល្អ ដែល​នាំ​ដល់​សេចក្តី​សុខ​ក្នុង​ចិត្ត និង​បាន​ទៅ​ឋានសួគ៌​ពិត​ប្រាកដពេល​ខ្លួន​នៅ​មាន​អាយុសង្ខា។

ទំនាក់​ទំនង​រវាង​មនុស្ស​និង​មនុស្ស​នេះ​ហើយ ដែល​ធ្វើ​យើង​​មាន​លទ្ធភាព​ស្វែង​យល់​អំពី​អ្វី​ជា​ជីវិត​ពិត​ប្រាកដ ​ហើយ​អ្វី​ជា​សេចក្តី​សុខ​ពិត​ប្រាកដ និង​អ្វី​ជា​ឋាន​សួគ៌​ពិត​ប្រាកដ។ ព្រះ​ពុទ្ធ​មិន​បាន​ប្រៀន​ប្រដៅ​មនុស្ស​អោយ​ធ្វើ​អំពើ​អាក្រក់​លើ​គ្នា​ទេ មិន​អោយ​សម្លាប់ ឬធ្វើ​បាប​អ្នក​ដទៃ​តាម​ការ​លួច​ប្លន់ ការ​ឆក់ ការ​បោក​ប្រាស់ ការ​កុហក និង​ការ​ធ្វើ​ទុក្ខ​បុកម្និញ​ផ្សេង​ទៀតនោះ​ទេ។ នេះ​យើង​​អាច​យល់​បាន​ថា ក៏​ដោយសារ​គ្មាន​នរណា​ម្នាក់​ចង់​ឲ្យ​គេ​ធ្វើ​អំពើ​អាក្រក់​មក​លើ​ខ្លួន​ទេ។ ហើយ​បើ​យើង​មិន​ចង់​អោយ​គេ​ធ្វើ​ដូច្នេះ​មក​លើ​ខ្លួន ថា​តើ​យើង​ខ្លួន​ឯង​គួរ​ធ្វើ​អំពើ​ទាំង​នេះ​លើ​អ្នក​ដទៃ​ទេ? ប្រាកដ​ជាមិន​គួរ​ទេ។ សច្ចភាព​នេះ​ហើយ​ជា​ប្រភព​​នៃ​សុភមង្គល និង​សេចក្តី​សុខ។

ការ​បាន​ធ្វើ​អ្វី​១​លើ​អ្នក​ដទៃ ដែល​ខ្លួន​គិត​ថាខ្លួន​ក៏​ចង់​បាន​ដូច​គ្នា​បើ​ខ្លួន​ស្ថិត​ក្នុង​ស្ថានភាព​នោះ ជា​សេចក្តី​សុខ​ធំធេង​ឥត​គណនា។ ការ​ដែល​ដឹង​ខ្លួន​ថា ប្រសិន​បើ​ខ្លួន​មាន​ក្តី​សុខ​ ប្រសិន​បើ​មនុស្ស​ផង​គ្នា​ធ្វើ​ដូច្នេះ​មក​លើ​ខ្លួន នោះ​ការ​ធ្វើ​អំពើ​នេះ​លើ​អ្នក​ដទៃ​ដោយ​សុទ្ធចិត្ត មិន​គិត​ពី​ការ​តប​ស្នង​នឹង​បាន​ជា​សេចក្តី​សុខ​ពិត​ប្រាកដ អ្នក​ធ្វើ​កុសល​នេះ​នឹង​បាន​ទៅ​ឋាន​សួគ៌​ភ្លាម ដោយ​មិន​មាន​អ្វី​ត្រូវ​រង​ចាំ​ឡើយ។ ការ​ដែល​ចង់​បាន​ផល​ត្រលប់​សួនតួ​មក​វិញ ដូច​បរិស័ទ្ទ ដែល​ចូល​ថវិកា​សង់​របង​វត្ត នឹង​នាំ​មក​នូវ​ទុក្ខ​ពុំ​ខាន​ ពេល​ផល​ជាក់​ស្តែង​មិន​ចេញ​ជា​រូប​រាង​ដូច​ប្រាថ្នា ឬ​ពេល​ដែល​ចិត្ត​របស់​ខ្លួន​ប្រែប្រួល​ក្នុង​ការ​រំពឹង​ទុក​នេះ។

កម្ម​ផ្សេង​ទៀត​ដែល​យើង​អាច​ធ្វើ​បាន​មាន​ច្រើន​ជា​អនេក។ ឧទាហរណ៍​មួយ​ទៀត ពាក់​ព័ន្ធ​នឹង​ការ​ចិញ្ចឹម​កូន។ ការ​ផ្ទុក​ផ្តាក់​នូវ​ការ​ហូប​ចុក​ល្អ គ្រប់គ្រាន់ តាម​លទ្ធភាព​ដែល​ខ្លួន​អាច​ធ្វើ​បាន ជា​សេចក្តី​សុខ​ពិត​ប្រាកដ។ ជាក់​ស្តែង​ ក្នុង​សង្គម​មនុស្ស តែង​មាន​ភាព​ខុស​គ្នា​ពី​គ្រួសារ​១​ទៅ​គ្រួសារ​១​មាន​ស្ថានភាព​ផ្សេង​គ្នា ស្ថានភាព​សេដ្ឋកិច្ច ចំណេះ​ដឹង​អំពី​លោក និង​បញ្ញា​អំពី​ធម៌ ប៉ុន្តែ​រឿង​ធំ​បំផុត​គឺ​នៅ​ត្រង់​ថា​តើ ឪពុកម្តាយ​បាន​ប្រឹង​ប្រែង​អស់​លទ្ធភាព​ដើម្បី​មនុស្ស​ដែល​ខ្លួន​ស្រលាញ់​ហើយ​ឬនៅ។

ការ​ប្រឹង​ប្រែង​នេះ​មិន​សំដៅ​ដល់​ការ​ធ្វើ​បាប​ដោយ​អ្នក​ផង​ផ្សេង​ទៀត ដើម្បី​សេចក្តី​សុខ​របស់​កូន​គ្រួសារ​ខ្លួន​នោះ​ទេ។ ការ​ធ្វើ​ដូច្នេះ នឹង​ធ្វើ​ឲ្យ​មាន​ការ​រង្គៀស​ចិត្ត និង​ទុក្ខ​ធំ​ក្រៃ​លែង​ដល់​ខ្លួន អ្នក​រង​ទុក្ខ​ទោស​ដោយសារ​ខ្លួន និង​កូន​ខ្លួន​ជា​ប្រាកដ​។ នេះ​ក៏​ដោយសារ ការ​ស្រលាញ់​បែប​នេះ​មិន​មែន​ជា​ការ​ស្រលាញ់​ដោយ​បញ្ហា​ទេ។ កូន​ខ្លួន គ្រួសារ​ខ្លួន​ដែល​ទទួល​លាភ​ពី​អំពើ​អាសោក​ទាំង​នេះ​ ​នឹង​រង្គ្រៀស​ចិត្ត​នៅថ្ងៃ​ណា​១ ដែល​ជា​ប្រភព​នៃ​ទុក្ខ​ជា​ពុំ​ខាន។ នេះ ក៏​ដោយសារ ប្រសិន​បើ​ការ​ជួយ​អ្នក​ដទៃ​ត្រូវ​បាន​ផ្សព្វផ្សាយ ទោះ​គ្រួសារ​ខ្លួន​ស្ថិត​ក្នុង​ស្ថានភាព​​លំបាក​ប៉ុណ្ណា ក៏​ប្រាកដ​ជា​មាន​គ្រួសារ​ដទៃ​មក​ជួយ ប្រកប​ដោយ​សទ្ធា​ជ្រះ​ថ្លា។ ដូចគ្នា​នេះ​ដែរ ប្រសិន​បើ​យើង​ឃើញ​អ្នក​​ភូមិ​ផង​របង​ជា​មួយ​ មាន​ទុក្ខ​លំបាក យើង​ក៏​ធ្វើ​ដូចគ្នា​ចំពោះ​គាត់​ដែរ ដើម្បី​ញ៉ាំង​អោយ​គ្រប់គ្នា​មាន​ការ​រស់​នៅ​សម​ប្រកប​ និង​មាន​សេចក្តី​សុខ​ ទាំង​ផ្លូវ​កាយ និង​ផ្លូវ​ចិត្ត​ដូច​គ្នា។

ភ្ជាប់​គ្នា​នេះ​ផង​ដែរ ការ​បង្ក​លក្ខណៈ​សម្រាប់​ឲ្យ​មនុស្ស​គ្រប់គ្នា​មាន​បញ្ញា មាន​ការ​យល់​ដឹង​អំពី​ជីវិត និង​អំពី​ពិភព​លោក​ជំវិញ​ខ្លួន​នេះ​ ជា​​កម្ម​ដែល​ប្រកប​ដោយ​បុណ្យ​ធំធេង​ឥតគណនា ដែល​បុគ្គល​គ្រប់រូប​គួរ​ចូល​រួម។ ឋាន​សួគ៌​ពិត​ ប្រាកដ​ជា​នឹង​សន្ឋិត​ឡើង​ក្នុង​ចិត្ត​មនុស្ស​គ្រប់គ្នា​ ពេល​យើង​បាន​ចូល​រួម​ចំណែក​ដល់​ការ​កសាង​បញ្ញា​សម្រាប់​សង្គម​ទាំង​មូល។ គឺ​ការ​អប់​រំ​បញ្ញា​នេះ​ហើយ ដែល​នឹង​នាំ​ដល់​ការ​កំចាត់​បង់​នូវ​សេចក្តី​លោភ​​ទាំង​ឡាយ​ដែល​នាំ​ទុក្ខ​ដល់​អ្ន​កដទៃ និង​បង្ក​ជា​លក្ខណៈ​ងាយ​ស្រួល​សម្រាប់​មនុស្ស​ផង​គ្នា​កាន់​តែ​ច្រើន​បាន​ទៅ​ដល់​​សេចក្តី​ស្ងប់​ និង​ដល់​ឋាន​សួគ៌។

នេះ​ជា​ការ​ចូល​រួម​កសាង​គ្រឹះ​ការ​អប់រំ ដែល​ជា​ប្រភព​ចំបង​នៃ​បញ្ញា។ ការ​អប់​រំ​តាម​បែប​ព្រះ​ពុទ្ធសាសន៍​ផ្សារ​ភ្ជាប់​ពី​ការ​សិក្សា​ទ្រឹស្តី​សាសនា​ដូច​ជា​ទ្រឹស្តី​កម្ម​ផល តួនាទី​នៃ​ចិត្ត និង​ការ​តាំង​ចិត្ត ជា​ដើម​ នឹង​រឿង​រ៉ាវ​ផ្សេង​ៗ​ដែល​កើត​ឡើង​នៅ​សម័យ​កាល​ព្រះពុទ្ធ​អង្គ​នៅ​មាន​ជន្មាយុ​នៅ​ឡើយ និង​មាន​ចង​ក្រង​ក្នុង​​គម្ពីសាសនា។ នេះ​ជា​របៀប​សិក្សា​រៀន​សូត្រ​មួយ​អំពី​ការ​រស់​នៅ​ប្រកប​ជីវិត​ទៅ​តាម​ការ​បង្រៀន​របស់​ព្រះ​ពុទ្ធ ដែល​មាន​សារសំខាន់។

ប៉ុន្តែ​ទន្ទឹម​នេះ ដោយសារ​សង្គម​មនុស្ស​ប្រែប្រួល ការ​រីក​ចំរើន​បច្ចេក​វិទ្យា វិទ្យាសាស្ត្រ ​និង​ការ​រៀប​ចំជីវិត​មាន​ការ​ប្រែ​ប្រួល​ឥត​ឈប់​ឈរ​ក្នុង​រយៈ​ពេល​ពីរ​បី​រយ​ឆ្នាំ​ចុង​ក្រោយ​នេះ ការ​សិក្សា​អំពី​ការ​រស់​នៅ​នៃ​សង្គម​ដទៃ​ក៏​មាន​សារសំខាន់​ខ្លាំង​ផង​ដែរ។ នេះ​ក៏​ដោយសារ ការ​សិក្សា​ពី​អតីតកាល​ក្នុង​សង្គម​ឥណ្ឌា​តែ​១​មុខ មិន​គ្រប់គ្រាន់​សម្រាប់​បង្កើន​បញ្ញា ឲ្យ​មាន​លក្ខណៈ​ទូលំ​ទូលាយ​ ដើម្បី​បដិបត្តិ​ជីវិត​១​ប្រកប​ដោយ​អត្ថន័យ សម្រាប់​សម្រេច​បាន​នូវ​សេចក្តី​សុខ​ដែល​មនុស្ស​ចង់​បាន ដោយ​បញ្ញា។ ដើម្បី​ធ្វើ​ដូច្នេះ​បាន ទាម​ទារ​ឲ្យ​មាន​ការ​អប់​រំ​១​ទូលំ​ទូលាយ និង​មាន​លក្ខណៈ​ទំនើប សំដៅ​បង្ក​លក្ខណៈ​ងាយ​ស្រួល​សម្រាប់​យល់​ដឹង​អំពី​ពិភព​លោក​ទាំង​មូល​​ តាមសច្ច​ធម៌​របស់​ជីវិត​អ្នក​ផង​ទាំង​ឡាយ​។ ចំណេះ​ដឹង​នេះ​នឹង​ញ៉ាំង​ជីវិត​បុគ្គល​គ្រប់​រូប​ឲ្យ​មាន​ជំរើស​ក្នុង​ការ​រស់​នៅ​ដោយ​បញ្ញា ដែល​ជា​យាន​នាំ​ទៅ​ដល់​សេចក្តី​សុខ និង​ឋាន​សួគ៌។

ប្រាកដ​ណាស់​ថា ដោយសារ​បទ​ពិសោធន៍​ជីវិត ការ​ស្វែង​យល់​អំពី​ដំណើរ​នៃ​ជីវិត លទ្ធភាព​ក្នុង​ការ​សិក្សា​រៀន​សូត្រ​អំពី​សង្គម​មនុស្ស និង​​ធម្ម​ជាតិ​មនុស្សខុស​គ្នា មាន​អ្នក​ខ្លះ​ក៏​មិន​យល់​អំពី​មាគ៌ា​ទៅ​រក​សេចក្តីសុខ​នេះ​ដែរ។ ដោយសារ​ហេតុ​ដូច្នេះ​ហើយ​ ទើប​ការ​ជួយ​ធ្វើ​ទាន​ដល់​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅមក​ជា​សេចក្តី​សុខ​ពិត។ លើស​ពី នេះ​ទៀត បើ​ទាន​នោះ​ញ៉ាំង​ដល់​ការ​បង្កើត​ជា​បញ្ញា​ ដើម្បី​នាំ​ដល់​សេចក្តី​សុខ​នៃ​អ្នក​ទទួល​ទាន​ផង​នោះ កាន់​តែ​ប្រសើរ​ទៀត។ រាល់​ទាន​ដែល​បង្កើត​ជា​បញ្ញា នាំ​មក​នូវ​សេចក្តី​សុខ​ធំ​ធេង​ជាង​សាង​សង់​ព្រះ​វិហារ​ទៀត។​

ពេល​មនុស្ស​​មាន​បញ្ញា​ គេអាច​យល់​បាន​ថា ឋាន​សួគ៌​នៅ​ជិត​បង្កើយ ដូច​​អ្វី​ដែល​អ្នក​និពន្ធ​ចំរៀង​ឋាន​សួគ៌​នៅ​ឯណា តាក់​តែង​ឡើង​ដូច្នោះ​ដែរ។ ពេល​មាន​បញ្ញា​ ឋានសួគ៌​នេះ កើត​ឡើង​នូវ​គ្រប់​ទំនាក់​ទំនង​មនុស្ស​ទាំង​អស់ មិន​ថា​តែ​ខាង​ផ្នែក​ស្នេហា​នោះ​ទេ។ បើ​គ្រប់គ្នា​រំពឹង​ថា​ឋាន​សួគ៌​មិន​អាច​មាន​នៅ​ក្នុង​ជាតិ​នេះ​ទេ គឺ​មាន​តែ​នៅ​ជាតិ​ក្រោយ​នោះ ការ​ស្វែង​រក​ឋាន​សួគ៌​ជា​ការ​ភូត​កុហក់ និង​ជា​មាយា​នៃ​ជីវិត​យ៉ាង​ប្រាកដ។ ព្រោះ​ថា ជាតិ​ក្រោយ​មិន​មា​ទេ។ ជិវិត​មាន​តែ​១​ទេ។ ការ​ជឿ​លើ​អ្វី​ដែល​យើង​មិន​អាច​ដឹង​បាន គឺ​ជា​ការ​ជឿ​ដោយ​គ្មាន​បញ្ញា។ ជីវិត​ឥត​ខ្ចោះ​ មិន​មែន​ជា​ជីវិត​ទេ។ ជីវិត​ឥត​ទុក្ខ​​មិន​មែន​ជា​ជីវិត​ទេ។ ជីវិត​ប្រកប​ដោយ​សុខ​ជា​អចិន្ត្រៃយ៍​មិន​មែន​ជា​ជីវិត​ទេ។ អ្វី​ដែល​យើង​ត្រូវ​បដិបត្តិ​ជីវិត​ គឺ​កាត់​បន្ថយ​ទុក្ខ និង​បង្កើត​សេចក្តី​សុខ​តាម​កំរិត​អតិបរិមា។ យើង​អាច​ធ្វើ​ដូច្នេះ​បាន តាម​រយៈ​ការ​បង្កើន​បញ្ញា​របស់​យើង​គ្រប់គ្នា ដោយ​សិក្សា​អំពី​តម្រូវ​ការ​របស់​ជីវិត បែប​ផែន​នៃ​ជីវិត​ប្រកប​ដោយ​សុខ និង​ទុក្ខ ដោយ​ប្រើ​ប្រាស់​វិទ្យាសាស្ត្រ​បច្ចេក​វិទ្យា​ទំនើប​ជា​ជំនួយ​សម្រាប់​ការ​រីក​ចំរើន​សង្គម និង​សេចក្តី​ស្ងប់​ក្នុង​ចិត្ត។ ឋាន​សួគ៌​នៅ​ជិត​បង្កើយ​ ហើយ​អ្នក​មាន​បញ្ញា​អាច​ទៅ​ដល់​ឋាន​សួគ៌​បាន​នៅ​ក្នុង​ជាតិ​នេះ៕

 

ដោយ​ ឈាត​ ស្រ៊ាង

Comments

Popular posts from this blog

ប្រជាធិបតេយ្យ​កើត​មាន​ពេល​​មនុស្ស​ម្នាក់​ៗ​មាន​សេរី

កម្ពុជា និង​វៀតណាម

ការ​ចំណាយ ចំណូល​ និងការចំណេញនៅក្នុងដំណើរការសាលារៀន