ព្រះ​សង្ឃ៖ ពី​មនុស្ស​បាប មក​ជា​អ្នក​សង្គ្រោះ?

 អំពី​បាប​បុណ្យ​ ជា​ប្រធាន​បទ​សម្រាប់​ការ​កសាង​សង្គម​ពុទ្ធសាសនា​នៅ​ទូ​ទាំង​ពិភព​លោក។ កម្ពុជា​ក៏​ជា​ពុទ្ធសាសន​ប្រទេស​១​ជា​យូរ​លង់​ណាស់​មក​ហើយ ហើយ​ការ​ផ្សព្វផ្សាយ​អំពី​បាប​បុណ្យ​នេះ​ត្រូវ​ធ្វើ​ឡើង​ក្នុង​សង្គម​យ៉ាង​ទូលាយ តាម​រយៈ​ព្រះ​សង្ឃ។ មនុស្ស​ចាស់ៗ​ដែល​ជា​ក្រុម​មនុស្ស​ទៅ​វត្តអារាម​ញឹក​ញាប់ និង​ស្តាប់​ការ​ផ្សាយ​ធម៌​របស់​ព្រះ​សង្ឃ​ បន្ត​យក​ការ​យល់​ឃើញ​អំពី​បាប​បុណ្យ​នេះ​បន្ត​ទៅ​កូន​ចៅ​ក្មេង​ជំនាន់​ក្រោយ​តាម​អន្តរបុគ្គល​​ដែល​កើត​ឡើង​ក្នុង​សង្គម​រាល់​ថ្ងៃ។ នេះ​ខ្ញុំ​មិន​អះ​អាង​ថា គ្រប់​គ្នា​ជឿ​ទាំង​ស្រុង​នូវ​អ្វី​ដែល​ព្រះ​សង្ឃ​ផ្សាយ​នោះ​ទេ តែ​មនុស្ស​ខ្មែរ​ភាគ​ច្រើន​យល់​ដឹង​ជា​ទូ​ទៅ​អំពី​ធម៌​បាប​ និង​ធម៌​បុណ្យ ទោះជា​ថា​តើ​គាត់​យល់​ធម៌​នេះទៅ​ប្រតិបត្តិ​ឬ​អត់​នោះ​ជា​រឿង​ដោយឡែក​១​ទៀត។

អ្វី​ដែល​ខ្ញុំ​ចាប់​អារម្មណ៍​នៅ​ពេល​នេះ គឺ​អំពី​តួនាទី​របស់​ព្រះ​សង្ឃ​ក្នុង​ការ​ផ្សាយ​ធម៌​បាប​បុណ្យ​នេះ និង​ការ​សាង​ជីវិត​១​តាម​ធម៌​នេះ​មុន​នឹង​ខ្លួន​មាន​នាទី​ជា​អ្នក​ផ្សាយ​ធម៌។

ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ​ជា​ទូទៅ បាប​សំដៅ​ដល់​ការ​ប្រតិបត្តិ​តាម​កាយ​វាចា​ចិត្ត​ដែល​បង្ក​ជា​លំបាក​ដល់​មនុស្ស​សត្វ​ដទៃ ពោល​គឺ​រាល់​លំបាក​ដែល​ខ្លួន​ឯង​មិន​យល់​ជួប​ប្រទះ។ បាប​ទាំង​នេះ​រួម​មាន​ដូច​ជា​ការ​សំលាប់​សត្វមនុស្ស​ផង​គ្នា ការ​ធ្វើ​អំពើ​ហិង្សា ការ​យាយី​ដល់​ការ​រស់​នៅ​ដល់​អ្នក​ដទៃ ការ​រំលោភ​លើ​សីល​ទាំង​ឡាយ​ដែល​ព្រះ​សង្ឃ​បាន​បង្រៀន​ដូច​ជា​ការ​កុហក់ ការ​លួច​ប្លន់ ។ល។ ចំណែក​អំពើ​បុណ្យ​វិញ​សំដៅ​លើ​រាល់​ទង្វើ​ទាំង​ឡាយ​ណា​ដែល​នាំ​ទៅ​ដល់​ក្តី​សុខ​សម្រាប់​អ្នក​ដទៃ ដែល​ជា​អាកប្បកិរិយា​ខ្លួន​ក៏​ចង់​ទទួល​បាន​ដែរ។ អំពើ​បុណ្យ​ទាំង​នេះ មាន​ដូច​ជា​ការ​សង្គ្រោះ​អ្នក​ដទៃ អ្នក​ទី​ទាល់​ក្រ អ្នក​រង​គ្រោះ​ដោយ​ការ​ឈ្នាន​ពាន​ពី​ឧបសគ្គ​ក្រៅ​ខ្លួន​ទាំង​ឡាយ និង​ការ​ធ្វើ​ទាន​ផ្សេង​ដែល​នាំ​ដល់​ការ​ស្តារ​ឡើង​វិញ​នូវ​ភាព​រីក​រាយ​សុខ​សាន្ត​សម្រាប់​មនុស្ស​សត្វ​នោះ។ 

បាប​និង​បុណ្យ​នេះ​ផ្សារ​ភ្ជាប់​នឹង​ច្បាស់​កម្ម​ផល​ ត្រង់​ថា​បើ​ធ្វើ​អំពើ​បាប អ្នក​នឹង​ទទួល​បាន​នូវ​ផល​មិន​ល្អ តែ​បើ​ធ្វើ​បុណ្យ អ្នក​នឹង​ទទួល​បាន​នូវ​ផល​សម​ប្រកប​តប​ស្នង​តាម​អំណាច​នៃ​បុណ្យ​នោះ។ ប្រាកដ​ណាស់​ថា គ្មាន​សង្គម​ណា​បង្រៀន​អោយ​មនុស្ស​ធ្វើ​អំពើ​បាប​ទេ។ អំពើ​បុណ្យ​ជា​អ្វី​ដែល​មនុស្ស​ចង់​បាន​ដើម្បី​​អោយ​ការ​រំពឹង​ទុក​អោយ​មាន​សេចក្តី​សម​ប្រកប​១​កើត​មាន​ឡើង​​នៅ​ពេល​អនា​គត មិន​ថា​ជាតិ​នេះ ឬ​ជាតិ​ក្រោយ​ទេ។ នេះ​ជា​ជំនឿ​មនុស្ស​ខ្មែរ។



ទោះ​គ្មា​ន​នរណា​ចង់​ធ្វើ​អំពើ​បាប​ក៏​ដោយ ក្នុង​ជីវិត​ប្រចាំ​ថ្ងៃ​​ប្រហែល​មាន​​មនុស្ស​១​ចំនួន​មិន​អាច​ប្រតិបត្តិ​តាម​សេចក្តី​ចង់​បាន​នៃ​ធម៌​បាប​បុណ្យ​ទាំង​នេះ​ទេ។ បើ​សិន​ជា​សិក្សា​ទៅ​ដល់​ ចេតនា​នៃ​ទង្វើ​បាប​បុណ្យ​ទាំង​នេះ​ផង យើង​មិន​អាច​ដឹង​បាន​ថា​វា​មាន​សច្ច​ភាព​បែប​ណា​អោយ​ប្រាកដ​នោះ​ទេ។ ប៉ុន្តែ​បើ​តាម​ច្បាស់​កម្ម​ផល ការ​ចាប់​កំណើត​មក​ជា​មនុស្ស​យ៉ាង​ណា​ប្រភេទ​ណា​ក្នុង​ឋានៈ​ជា​អ្វី​សុទ្ធ​តែ​ជា​អំណាច​នៃ​បាប​បុណ្យ​ដែល​ខ្លួន​បាន​សាង ​តាម​ច្បាប់​កម្ម​ផល។ អ្នក​សាង​បុណ្យ​ច្រើន កើត​ជា​មនុស្ស​ល្អ​ស្អាត ក្នុង​គ្រួសារ​ធូធារ​អ្នក​មាន​​ប្រកប​ដោយ​សុភមង្គលជា​ដើម។​ ចំណែក​អ្នក​ធ្វើ​អំពើ​បាប​ច្រើន​ នឹង​ចាប់​កំណើត​ជា​មនុស្ស​លំបាក​តោក​យ៉ាក ក្នុង​គ្រួសារ​ក្រ​ខ្សត់​មិន​មាន​ខ្ញុំ​កំដរ ឬ​ក្លាយ​ជា​ខ្ញុំ​កំដរ​គេ មិន​មាន​រូប​សម្ភស្ស​ល្អ​ស្អាត ចំណេះ​ដឹង​ខ្ពង់​ខ្ពស់ មិន​មាន​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ ដែល​ជា​សម្បត្តិ​មនុស្ស​ទូ​ទៅ​ចង់​បាន។ នេះ​ជា​អំណាច​កម្ម​ផល។

ឥឡូវ​យើង​និយាយ​អំពី​ព្រះ​សង្ឃ​វិញ។ ព្រះ​សង្ឃ​ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ ជា​ទូ​ទៅ​ជា​មាន​កំណើត​ជា​កូន​កសិករ ក្នុង​គ្រួសារ​ក្រី​ក្រ​លំបាក​វេទនា​តាម​ទី​ជន​បទ​ដាច់​ស្រយ៉ាល។ មួយ​ចំណែក​តូច​ណា​១​នោះ ព្រះ​សង្ឃ​ជា​កូន​គ្រួសារ​មធ្យម ដែល​ត្រូវ​ចូល​បួស​រៀន​ដោយ​សារ​ខ្លួន​ពុំ​ស្តាប់​បង្គាប់​គ្រួសារ​ខ្លួន​ ដើម្បីឲ្យ​ខ្លួន​បាន​សិក្សា​រៀន​សូត្រ​ខាង​ផ្នែក​អាណា​ចក្រ ក្នុង​សាលា​ទំនើប ដែល​ជា​ហេតុ​ត្រូវ​ឪពុក​ម្តាយ​បញ្ជូន​ទៅ​បួស​រៀន​នឹង​ព្រះ​សង្ឃ ក្រែង​នឹង​បាន​សិក្សា​អំពី​ធម៌​ជា​មនុស្ស​ល្អ​ខ្លះ​ ដែល​នឹង​អាច​ជា​ទី​ពឹង​សម្រាប់​ការ​រស់​រៀន​របស់​ខ្លួន​នៅ​ពេល​អនាគត។ អាច​មាន​ភាគតិច​ណា​១​ជា​មនុស្ស​ដែល​មាន​​និស្ស័យ​នឹង​ព្រះ​ពុទ្ធសាសនា តាម​អំណាច​នៃ​បុណ្យ​របស់​ខ្លួន ដែល​ចង់​បួស​រៀន​ជា​ព្រះ​សង្ឃ។ តែ​មនុស្ស​ប្រភេទ​ក្រោយ​នេះ​ភាគ​តិច​បំផុត។ ជា​ទូទៅ​យើង​អាច​និយាយ​បាន​ថា អ្នក​បួស​រៀន​ភាគ​ច្រើន​មក​ពី គ្រួសារ​ក្រី​ក្រ កូន​អ្នក​ស្រុក​ជើង​វត្ត និង​ខ្លះ​ជា​ក្មេង​ដែល​មិន​សម​ប្រកប​ដើ​រ​តាម​កន្លង​សង្គម​នៃ​មនុស្ស​ភាគ​ច្រើន។ នេះ​ខ្ញុំ​មិន​មាន​ន័យ​ថា​ អ្នក​មិន​សម​ប្រកប​នេះ​ជា​មនុស្ស​អាក្រក់​ទេ។

ប្រសិន​បើ​យើង​ជឿលើ​អំពើ​បាប​ និង​កម្ម​ផល យើង​អាច​ធ្វើ​ការ​សន្និដ្ឋាន​បាន​ថា ការ​យក​កំណើត​ជា​កូន​អ្នក​ក្រ​តោក​យ៉ាក ជា​ក្មេង​មិន​សម​ប្រកប​អាច​រៀន​សូត្រ​បាន​ជា​១​មនុស្ស​ភាគ​ច្រើន​ក្នុង​សង្គម​​តាម​សាលា​រដ្ឋ​ទំនើប​ជា​ផល​នៃ​កម្ម​ដែល​ខ្លួន​បាន​សាង​ក្នុង​អតីតជាតិ។ ហើយ​បើ​មនុស្ស​គ្រប់​គ្នា​មិន​ចង់​កើត​នៅ​ទី​នោះ​ នោះ​មាន​ន័យ​ថា គាត់​សាង​អំពើ​បាប​ច្រើន​ណាស់​ទើប​មក​យក​កំណើត​ជា​កូន​អ្នក​ក្រ​តោក​យ៉ាក​ដូច្នេះ។

ប៉ុន្តែ​ទន្ទឹម​នឹង​នេះ យើង​ក៏​ដឹង​ដែរ​ថា ការ​ដែល​អាច​អោយ​ក្មេង​នោះ​ទៅ​សាង​កុសល្យ​បុណ្យ​នៅ​វត្ត​ ក៏​ដោយ​សារ​កម្ម​ដែល​ខ្លួន​បាន​សាង​មក​ក៏​មាន​ល្អ​ខ្លះ​ដែរ​ ដែល​ញ៉ាំង​អោយ​ខ្លួន​បាន​ធ្វើ​បុណ្យ​បន្ត​បាន តាម​រយៈ​ការ​ផ្សព្វផ្សាយ​នូវ​ចំណេះ​ដឹង​ និង​ជំរុញ​អោយ​មនុស្ស​ធ្វើ​អំពើ​ល្អ​ក្រោយ​ពី​ខ្លួន​បាន​បូស​រៀន​ជា​សង្ឃ។

នេះ បើ​យើង​យល់​ថា​ព្រះ​សង្ឃ​កំពុង​ផ្សាយ​អ្វី​ដែល​ជា​សច្ច​ភាព មិន​មាន​ការ​កុហក់​បោក​ប្រាស់ និង​បំភ្លើស​ជា​ដើម។ ចុះ​បើ​លោក​សង្ឃ​បង្រៀន​អ្វី​ដែល​មិន​មាន​សច្ចភាព​វិញ នោះ​មិន​មាន​ន័យ​ថា​ លោក​សង្ឃ​កំពុង​បន្ត​សាង​នូវ​អំពើ​បាប បន្ត​ពី​ជាតិ​មុន​ទេ​ឬ។ ជាក់​ស្តែង​ដូច​ជា​ការ​ជជែក​អំពី​ធម៌​កម្ម​ផល​នេះ​តែ​ម្តង។ ប្រសិន​បើ​ព្រះ​សង្ឃ​មិន​ទាំង​មាន​ភស្តុតាង​បង្ហាញ​ថា​ មាន​ជាតិ​ជាតិ​ក្រោយ​ផង តើ​ការ​ផ្សព្វផ្សាយ​ថា​មាន​ជាតិ​មុន​ក្រោយ​នេះ​អាច​ជា​ការ​កុហក់​ទេ ហើយ​បើ​ជា​ការ​កុហក់​នោះ​វា​ជា​អំពើ​បាប​ហើយ។ អំពី​នរក​សួគ៌​ក៏​ដូច​គ្នា​ដែរ។ ចុះ​បើ​នរក​មាន​តែ​ក្នុង​ចិត្ត​នោះ ហេតុ​អ្វី​បាន​ជា​ព្រះ​សង្ឃ​បន្ត​ផ្សាយ​ថា​នរក​មាន​ពិត មាន​ឋាន​១​ជាក់​លាក់​ដែល​រាល់​ទណ្ឌកម្ម​ទាំង​ឡាយ​កើត​ឡើង​ពិត​ៗ​សម្រាប់​រាល់​នូវ​អំពើ​បាប​ទាំង​ឡាយ​ដែល​មនុស្ស​បាន​ប្រព្រឹត្តិ។ ឡើងរកាដែក​សម្រាប់​អ្នក​ប្រព្រឹត្តិ​អំពើ​ផឹត​ក្បត់ ចូល​ខ្ទះ​ខ្លាញ់​សម្រាប់​មនុស្ស​ដែល​ធ្វើ​អំពើ​បាប​ណា​១​ជាដើម។ ប្រសិន​បើ​នេះ​ជា​ការ​កុហក់​ នោះ​ព្រះ​សង្ឃ​កំពុង​តែ​ផ្សាយ​នូវ​អំពើ​ជា​មច្ឆា​ទិដ្ឋិជា​ប្រាកដ​ហើយ។

ដូច្នេះ​តើ​អ្វី​ជា​​បុណ្យ​បាប​របស់​ព្រះ​សង្ឃ​អោយ​ប្រាកដ? ប្រសិន​បើ​ការ​យក​កំណើត​ក្នុង​គ្រួសារ​ក្រី​ក្រ​តោក​យ៉ាក​ជា​អំណាច​នៃ​កម្ម​ផល ហើយ​ជាតិ​មុខ​ក្រោយ​មាន​នោះ ក្មេង​ដែល​ចូល​បួស​រៀន​ភាគ​ច្រើន​ជា​អ្នក​សាង​បាប​ពី​ជាតិ​មុន។ តែ​បើ​ការ​បួសរៀន​សាង​កុសល្យ​​ដោយ​ការ​ផ្សាយ​ធម៌​អោយ​បរិស័ទ​ជើង​វត្ត​ប្រព្រឹត្តិ​អំពើ​បុណ្យ នោះ​​សង្ឃ​ទាំង​នេះ​កំពុង​សាង​នូវ​បុណ្យ​សម្រាប់​ជា​បច្ច័យ​សម្រាប់​អនាគត​ប្រសើរ​របស់​ខ្លួន​។ នេះ​បើ​សិន​ជា​យើង​គិត​ថា ការ​ផ្សាយ​ធម៌​ទាំង​នោះ​មិន​មែន​ជា​ធម៌​កុហក់។ ចុះ​បើ​សិន​ជា​ធម៌​នោះ​ជា​ធម៌​កុហក់​វិញ ព្រះ​សង្ឃ​កំពុង​តែ​សាង​បាប​បន្ត​ទៀត​ហើយ។ ចុះ​ធ្វើ​យ៉ាង​ណា​ទើប​ដឹង​ថា ធម៌​ទាំង​នោះ​ជា​សច្ចធម៌? អ្វី​ជា​សច្ចធម៌? នេះ​ជា​សំនួរ​ដែល​យើង​ត្រូវ​បន្ត​ពិភាគ្សា។ ដូច្នេះ​មាន​ន័យ​ថា ការ​ផ្សាយ​ធម៌​ជា​បាប​ឬ​បុណ្យ​ត្រូវ​ព្យួរ​១​អន្លើ​សិន រហូត​ដល់​ពេល​ដែល​យើង​ដឹង​ថា​ធម៌​ដែល​ផ្សាយ​នោះ​ជា​សច្ច​ធម៌ ឬ​ជា​ធម៌​កុហក់។

ខ្ញុំ​បក​ស្រាយ​អំពី​បាប​បុណ្យ និង​ព្រះ​សង្ឃ​មក​នេះ មិន​មែន​មាន​ន័យ​ថា ព្រះ​សង្ឃ​ជា​តួ​អង្គ​សង្គម​ដែល​គួរ​ស្អប់​ខ្ពើម​នោះ​ទេ។ អ្វី​ដែល​ខ្ញុំ​ចង់​និយាយ​គឺ​អំពី​បាប​និង​បុណ្យ និង​អ្វី​ដែល​ព្រះ​សង្ឃ​បង្រៀន​អំពី​បាប​បុណ្យ និង​ថា​តើ​សច្ច​ធម៌​ក្នុង​ធម៌​នេះ​មាន​កំរិតណា។ 

ព្រះ​សង្ឃ​ជា​កូន​កសិករ ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ ដែល​គួរ​មាន​តួនាទី​សង្គម និង​ចូល​រួម​ចំណែក​ក្នុង​ការ​កសាង​សង្គម​ដូច​កូន​កសិករ​ផ្សេង​ទៀត កូន​អ្នក​មាន​អ្នក​ក្រ​ផ្សេង​ទៀត និង​មនុស្ស​ខ្មែរ​ទាំង​អស់​ក្នុង​សង្គម។ អ្នក​សិក្សា​ក្នុង​សាលា​រដ្ឋ​ទំនើប​ផ្សេង​ទៀត ដែល​ក្លាយ​ជា​គ្រូបង្រៀន អ្នក​ស្រាវជ្រាវ អ្នក​ជំនាញ​ផ្សេង​ទៀត មន្ត្រី​រាជការ អ្នក​រកស៊ី​ផ្សេង​ទៀត ក៏​អាច​ជា​កូន​កសិករ​អ្នក​ក្រី​ក្រ​ដូចគ្នា ឬ​កូន​មនុស្ស​ខ្មែរ​ផ្សេង​ទៀត ដែល​មាន​ឋានៈ​សង្គម​សេដ្ឋកិច្ច​ខុស​ពី​គ្នា។ 

ដោយសារ​ព្រះ​សង្ឃ​ជា​តួអង្គ​បង្រៀន​សំខាន់​១​ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ ការ​ជជែក​អំពី​ការ​បង្រៀន​របស់​ព្រះ​សង្ឃ​មាន​សារសំខាន់ ដូច​ការ​ជជែក​អំពី​គ្រូបង្រៀន​តាម​សាលាអាណា​ចក្រ​ទំនើប កាល​វិភាគ​សិក្សា ខ្លឹម​សារ​បង្រៀន និង​រៀន និង​ផល​ដែល​បាន​ពី​ការ​បង្រៀន។ ចំណេះ​ដឹង​ទាំង​នេះ អាក្រក់​ឬ​ល្អ មាន​ផល​ប៉ះពាល់​ដល់​សង្គម ដល់​ការ​រៀប​ចំសង្គម សេចក្តី​សុខ ទំនាក់​ទំនង​សង្គម សីលធម៌ និង​ការ​រីក​ចំរើន​នៃ​សង្គម។

ដោយ ឈាត ស្រ៊ាង

Comments

Popular posts from this blog

ប្រជាធិបតេយ្យ​កើត​មាន​ពេល​​មនុស្ស​ម្នាក់​ៗ​មាន​សេរី

កម្ពុជា និង​វៀតណាម

ការ​ចំណាយ ចំណូល​ និងការចំណេញនៅក្នុងដំណើរការសាលារៀន