តើ​មាន​ជាតិក្រោយទេ?

ជា​ពុទ្ធសាសនិក សំនួរ​​អំពី​ជាតិ​ក្រោយ​តែង​លង​ខ្ញុំ​ជា​ដរាប។ ការ​លង​នេះ​មិន​មែន​ខ្ញុំ​​កំពុង​ធ្វើ​អាក្រក់ ហើយ​បារម្ភ​ថា​អំពើ​អាក្រក់​នេះ​នឹង​តាម​លង​ខ្ញុំ​ហើយ​ផ្តល់​ជា​ផល​អាក្រក់​សម្រាប់​ការរស់​នៅ របស់​ខ្ញុំ​មិន​ខាន​នោះ​ទេ។ ប៉ុន្តែ​ខ្ញុំ​សួរ​សំនួរ​នេះ​ក្នុង​ក្រប​ខ័ណ្ឌ​វិទ្យាសាស្ត្រ និង​ការ​រស់​នៅ​ជាក់​ស្តែង​របស់​មនុស្ស​ខ្មែរ​ក្នុង​កាលៈទេសៈដែល​មាន​សង្គ្រាមរាំង​ជល់ ការ​កាប់​សម្លាប់ ការសងសឹក​ ភាពក្រី​ក្រ និង​ការ​ជីះជាន់​ពី​សំណាក់​បរទេស។ 

តើ​មាន​ជាតិ​ក្រោយ​ទេ? បើ​មាន​ជាតិ​មុន​មាន​ន័យ​ថា​តើ​ជាតិ​មុន​ខ្មែរ​យើង​ធ្វើ​អ្វី​បាន​ជា​ក្រោយ​មក​លំបាក​ម្លេះ? បើ​មាន​ជាតិ​ក្រោយ​មែន តើ​យើង​គួរ​ធ្វើ​អ្វី​នៅ​ជាតិ​នេះ​ដើម្បី​បាន​រស់​នៅ​ប្រសើរ​នៅ​ជាតិ​ក្រោយ? ទាំង​នេះ​ជា​សំនួរ​ពាក់​ព័ន្ធ​អំពី​ជាតិ​ក្រោយ​ ការចាប់​ជាតិ ដែល​ពុទ្ធសាសនិក​ខ្មែរ​ជឿ​យ៉ាង​ងុបងុល និង​គួរ​ត្រូវ​យក​មក​ពិភាគ្សា។ សម្រាប់​ខ្ញុំ​ ជំនឿ​លើ​ជាតិ​ក្រោយ​នេះ​ជា​ជំនឿ​អត់​ឬស្សគល់ និង​ធ្វើ​អោយ​មនុស្ស​ខ្មែរ​ក្លាយ​ជា​មនុស្ស​ទន់​ខ្សោយ ដើរ​មិន​ទាន់​សង្គម​មនុស្សទំនើប និង​ជួប​ប្រទះ​នូវ​ផល​លំបាក​ខាង​សេដ្ឋកិច្ច​នយោបាយ​ ការ​កាប់​សម្លាប់ និង​ភាពក្រី​ក្រ​តោក​យ៉ាក​រហូត​មក។



អ្នក​ផ្សព្វផ្សាយ​អំពី​ជំនឿ​នេះ​ជាង​គេ​គឺ​ព្រះ​សង្ឃ ដែល​ជឿតៗគ្នា​មក​ថា​ការ​ចាប់​កំណើត​ជា​ថ្មី​ជា​ធម្មជាតិ​របស់​មនុស្ស ជា​ការ​រក​ឃើញ​របស់​ព្រះ​ពុទ្ធ។ ជំនឿ​នេះ​ភ្ជាប់​នឹង​ជំនឿ​ហេតុ​ផងដោយសារ​គេជឿថា​ ដោយ​សារ​អំណាច​នៃ​កម្ម​នេះ​ហើយ​ទើប​ធ្វើ​អោយ​មនុស្ស​ត្រូវ​ចាប់​កំណើត​ជា​ថ្មី​ជា​អ្វី​១ អាច​ជា​សត្វ​ឬ​ជា​មនុស្ស សម​តាម​ការ​ប្រព្រឹត្តិ​របស់​អ្នក​នោះ​នៅ ជាតិ​មុន។ បើ​ពិត​ជា​មាន​ជាតិ​ក្រោយ​មែន ហេតុអ្វី​ក៏​យើង​មិន​ដឹង​ថា​យើង​កើត​ជា​អ្វី? ហើយ​បើ​យើង​មិន​ដឹង​ថា​កើត​ជា​អ្វី​ផង ​ហេតុ​អ្វី​ត្រូវ​ជឿ។ បើ​អ្នក​ណែនាំ​អោយ​គេ​ជឿ​មិន​ដឹង​ថា​ខ្លួន​នឹង​កើត​ជា​អ្វី ផង តើ​មាន​ហេតុ​ផល​អ្វី​ដែល​យើង​ត្រូវ​ជឿ​បុគ្គល​នោះ។ 

ប្រាកដ​ណាស់​ថា រាល់​ការ​បង្ហាញ​អោយ​ធ្វើ​អំពើ​ល្អ​ចំពោះ​អ្នក​ដទៃ​ជា​​កិរិយា​ល្អ ប៉ុន្តែ​បើ​ប្រាប់​អោយ​ធ្វើ​អំពោះ​ល្អ​នោះ​ដើម្បី​កើត​ទៅ​ជាង​ខាង​មុខ​ ហេតុ​ផល​នេះ​អាច​ជា​ហេតុ​ផលអប្បល័ក្ខណ៍។ បើ​ត្រឹម​ពន្យល់​ថា ធ្វើ​ល្អ​ យើង​នឹង​មាន​អារម្មណ៍​ល្អ អ្នក​ទទួល​បាន​ល្អ គ្រប់​គ្នា​បាន​ល្អ ហើយ​សង្គម​ទាំង​មូល​បាន​ល្អ នោះ​វា​ជា​អ្វី​ដែល​យើង​គួរ​ធ្វើ ជា​រឿង​ដែល​ព្រះ​សង្ឃ​គួរ​ធ្វើ។

នេះ​ត្រូវ​នឹង​ជំនឿ​ដែល​ថា ធ្វើ​ល្អ​បាន​ល្អ ធ្វើ​អាក្រក់​បាន​អាក្រក់។ ហើយ​បើ​ធ្វើ​ល្អ​នៅ​ជាតិ​នេះ តាម​អំណាច​នៃ​អំពើ​នេះ បុគ្គល​នោះ​នឹង​បាន​ទៅ​កើត​នៅ​ទី​ដ៏​ប្រសើរ​នៅ​ជាតិ​ខាង​មុខ។ ការ​ធ្វើ​ល្អ​ទាំង​នេះ ត្រូវ​ស្រប​តាមការ​ប្រៀន​ប្រដៅ​របស់​ព្រះ​ពុទ្ធ​ក្នុង​នោះ​រួម​​មាន​​នូវ​វិន័យ​ទាំង​ឡាយ​ដូច​ជា​មិន​សម្លាប់ មិន​កុហក់ មិន​ផឹកស្រា មិន​បៀតបៀន​អ្នក​ដទៃ មិន​ចាប់​ប្រពន្ធ​កូន​គេ ជា​ដើម។ ការ​ធ្វើ​ល្អ​សម្រាប់​អ្នក​ដទៃ​ជា​អំពើ​ល្អ​ ដែល​បុគ្គល​ម្នាក់​ៗ​ត្រូវ​ធ្វើ ដោយសារ​វា​នឹង​នាំ​មក​នូវ​ផលវិជ្ជមាន​សម្រាប់​ខ្លួន​នៅ​ជាតិ​ខាង​មុខ។ នេះ​ពិត​ជា​ការ​បង្រៀន​ល្អ ព្រោះ​ថា​ការ​ធ្វើ​ល្អ​សម្រាប់​អ្នក​ដទៃ ជា​កិរិយា​ប្រពៃ ដែល​មនុស្ស​គ្រប់​រូប​ចង់​ទទួល។ 

អ្នក​ប្រព្រឹត្តិ​ក៏​ច្បាស់​នឹង​មាន​ចិត្ត​សោមនស្ស​ផង​ដែរ​ពេល​ធ្វើ​អំពើ​ទាំង​នេះ​លើ​អ្នក​ដទៃ។ ប៉ុន្តែ​ថា​តើ​ធ្វើ​កំរិត​ណា​នឹង​បាន​កើត​ជា​ថ្មី​ដល់​កំរិត​ណា ពុំ​មាន​អ្នក​ណា​ដឹង​ទេ។ បើ​បួស​ជា​ព្រះ​សង្ឃ​បាន​បុណ្យ​ច្រើន​ដោយ​សារ​បាន​ប្រៀន​ប្រដៅ​ដល់​បថុច​ជន​ផ្សេង​អោយ​ជឿ​លើ​ជំនឿ​ទាំង​ណា​ដែល​ខ្លួន​ក៏​មិន​ប្រាកដ​ថា​មាន​ជាក់​ស្តែង​ផង​នោះ​ តើ​ធ្វើ​ជា​គ្រូបង្រៀន​ក្នុង​សាលា​រដ្ឋ​ធម្ម​តា​នឹង​ជួយ​មនុស្ស​បាន​ច្រើន​អោយ​ចេះ​រស់​នៅ​ប្រកប​របរ​ចិញ្ចឹម​ជីវិត​​ប្រកប​ដោយ​ក្តី​សុខ​បាន​បុណ្យ​ច្រើន​ប៉ុណ្ណាទៅ។ បើ​អំពើ​ល្អ​ទាំង​នេះ​ពិត​ជា​បាន​ដល់​ការចាប់​កំណើត​មែន​តើ​ហេតុ​អ្វី​បាន​ជា​មនុស្ស​ខ្មែរ​រង​ទុក្ខ​រាល់​ជំនាន់​មក​ហើយ មិន​ទាន់​រួច​ផុត​ពី​អំពើ​បាប​ទៀត។ ហេតុ​អ្វី​បាន​មនុស្ស​ក្នុង​ជំនឿ​ផ្សេង​គេ​រស់​នៅ​មាន​សុខ​ជាងខ្មែរ​ដែល​ជឿ​ការ​ទេសនា​របស់​លោក​សង្ឃ។

ជំនឿ​ខ្លះ​ប៉ះពាល់​ដល់​ការ​រស់​នៅ​ និង​ការ​រៀប​ចំ​សង្គម​អោយ​សម​ស្រប​តាម​ដំណើរ​វិវត្ត​ន៍​នៃ​សង្គមមនុស្ស​ វិទ្យាសាស្ត្រ និង​សេដ្ឋកិច្ច។ ជំនឿ​លើ​ការ​ចាប់​ជាតិ​នេះ ជា​ជំនឿ​១​ក្នុង​ចំណោម​ជំនឿ​ទាំង​នោះ។ ការ​ជឿ​លើ​ការ​ចាប់​ជាតិ​បាន​បង្អាក់​ខាន​នូវ​ការ​ប្រឹង​ប្រែង​ដើម្បី​រើ​បំរះ​ពី​ស្ថាន​ភាព​តោក​យ៉ាក ដែល​ខ្លួន​កំពុង​ជួប​ប្រទះ។ ការ​រស់​នៅ​រង​ទុក្ខ​ជាតិ​នេះ បើ​ជា​លទ្ធផល​នៃ​ទង្វើ​ពី ជាតិ​មុន នោះ​បុគ្គល​នោះ​គ្មាន​អ្វី​ដែល​អាច​កែ​ប្រែ​បាន​ឡើយ។ បើ​អ្នក​ជិត​ខាង​មនុស្ស​រស់​ក្នុង​ភាព​តោក​យ៉ាក​គិត​ដូច្នេះ​ដែរ គាត់​ពុំ​គិត​ដល់​លទ្ធភាព​ជួយ​សង្គ្រោះ​បុគ្គល​នោះ​ឡើយ ទោះ​គ្រប់គ្នា​ដឹង​ថា​ធ្វើ​ដូច្នេះ​នឹង​អាច​អោយ​គាត់​បាន​សាង​អំពើ​ល្អ​សម្រាប់​ជាតិ​ខាង​មុន​របស់​គាត់​បន្ថែម​ក៏​ដោយ។ ប្រើ​សិន​បើ​មាន​គេ​មក​ធ្វើ​បាប​ ធ្វើ​ទុក្ខ​បុកម្និញ​យើង​ ហើយ​យើង​ជឿ​ថា​វា​ជា​កម្ម​របស់​យើង​ដែល​សាង​ពី​ជាតិ​មុន នោះ​យើង​នឹង​មិន​មាន​ថាម​ពល​អ្វី​នឹង​តប​ត​សង្គ្រោះ​ខ្លួន​ពី​ស្ថាន​ភាព​នេះ​ឡើយ។ 

បើ​សិន​យើង​ជឿ​លើ​ជំនឿ​នេះ នោះ​រាល់​ចំណេះ​ដឹង​ផ្សេង​ដែល​រៀន​ពីសាលា​ដើម្បី​រស់​នៅ​ជា​មនុស្ស​ល្អ​ម្នាក់ មាន​ចំណេះ​ដឹង ចំណេះ​ធ្វើ​ម្នាក់​ ដើម្បី​ផលិត​របស់​រប​រ​ប្រើ​ប្រាស់ សម្រួល​ដល់​ការ​រស់​នៅ ក្លាយ​ជា​ចំណេះ​ឥត​ប្រយោធន៍​ទៅ​ហើយ។ បើ​យើង​ថា​ក្រ​ដោយ​សារ​យើង​អត់​មាន​ចំណេះ នោះ​ច្បាស់​ជា​ដើរ​ផ្ទុយ​ពី​ជំនឿ​​គ្មាន​មូល​ដ្ឋាន​ដែល​ផ្សព្វ​ផ្សាយ​ដោយ​ព្រះ​សង្ឃ​។ យើង​ក្រ​ដោយ​សារ​យើង​អត់​មាន​ចំណេះ។ ដោយ​សារ​ឪពុក​ម្តាយ​យើង​ក្រ។ ឪពុក​ម្តាយ​យើង​ក្រ​ដោយ​សារ​គាត់​មិន​មាន​ចំណេះ​ដឹង។ ប្រាកដ​ណាស់​ថា ក្នុង​ករណី​ខ្លះ​ទោះ​យើង​មាន​ចំណេះ ខំ​ប្រឹង​រក​ស៊ី​រក​របរ​ទទួល​ទាន​យ៉ាង​ណា​ ដោយ​ហេតុ​ដែល​យើង​មិន​បាន​ដឹង​ ក៏​អាច​នាំ​អោយ​យើង​ក្រ​ដែរ។ ប៉ុន្តែ​ ប្រសិន​បើ​មាន​ចំណេះ​ហើយ ទោះ​ធ្លាក់​ក្រ​ដោយ​ចៃដន្យ​ក៏​ដោយ ក៏​ភាព​ក្រី​ក្រ​នោះ​ខុស​ពី​មនុស្ស​គ្នា​គ្មាន​ចំណេះ​ដែរ។ អ្នក​គ្មាន​ចំណេះ​គាត់​គ្មាន​ទាំង​លទ្ធភាព​សាកល្បង​ដើម្បី​ជោគ​ជ័យ​ផុត​លេខ​ក្នុង​ជីវិត​ផង។

ការ​និយាយ​ថា​មាន​ជាតិ​ក្រោយ មិន​ត្រូវ​ជឿ​ថា​ពិត​នោះ​ទេ។ ជាតិ​ក្រោយ​ជា​អ្វី​ដែល​សូន្យ យើង​ពុំ​ដឹង​ថា​ជា​អ្វី។ ជាតិ​ក្រោយ​មិន​មាន​អ្វី​ជា​ប្រាកដ​នោះ​ទេ។ ការ​ធ្វើ​រាល់​អំពើ​ទាំង​អស់​នៅ​ជាតិ​នេះ នៅ​ពេល​យើង​មាន​ជីវិត មាន​ផល​របស់​វា​ក្នុង​ជាតិ​នេះ។ គ្មាន​នរណា​មាន​លទ្ធភាព​មាន​មធ្យាបាយ​ស្ពាយ​នូវ​អ្វី​ដេល​យើង​ធ្វើ​ផលិត​បាន​ជាតិ​នេះ​ទៅ ជាតិ​ក្រោយ​នោះ​ទេ ទោះ​ជា​ទ្រព្យសម្បត្តិក៏​ដោយ ឬ​ធាតុ​នៃ​ជីវិត​ក៏​ដោយ។ 

ការ​និយាយ​អំពី​ជាតិ​ក្រោយ គ្រាន់​ជា​ការ​លួង​ខ្លួន​ឯង​ប៉ុណ្ណោះ មិន​មែន​អ្វី​ដេល​គួរ​ជឿ​ជា​ពិត​នោះ​ទេ។ លួង​ខ្លួន​ឯង​ដោយ​សារ យើង​បាន​ប្រឹង​អស់​ហើយ ប្រឹង​ធ្វើ​ល្អ​ខ្លាំង​ណាស់ ប្រឹង​រៀន​ខ្លាំង​ណាស់ ប្រឹង​ឈ្វែង​យល់​អំពី​ជីវិត​ អំពី​សង្គម អំពី​ការ​រស់​នៅ​ជា​មួយ​អ្នក​ដទៃ អំពី​នយោបាយ អំពី​ទាសភាព អំពី​ការ​ចិញ្ចឹម​កូន អំពើ​អ្វី ដែល​មនុស្ស​ធ្វើ​បាន អំពី​អ្វី​ដែល​មនុស្ស​រួម​គ្នា​ធ្វើ​បាន ។ល។ ដោយសារ​មនុស្ស​មាន​សេចក្តី​លោភ​ទោះ អំពើ​ល្អ​ក៏​ដោយ ចង់​ធ្វើ​អោយ​ច្រើន​ជាង​អ្វី​ដែល​ខ្លួន​បាន​ធ្វើ ដូច្នេះ​ហើយ ពេល​ធ្វើ​មិន​ទាន់​បាន​ច្រើន​ដូច​ខ្លួន​ចង់​បាន ខ្លួន​ចង់​បាន​ជីវិត​អោយ​ច្រើន​ជាង​អ្វី​ដែល​ខ្លួន​មាន ចង់​ទៅ​មាន​ជីវិត​២ ឬ៣ ឬ​ច្រើន​ជាង​នេះ​ ប៉ុន្តែ​តាម​ពិត​យើង​មិន​អាច​មាន​ទី​២​ទេ។ យើង​មាន​ជីវិត​តែ​ម្តង​ទេ។

Comments

Popular posts from this blog

ប្រជាធិបតេយ្យ​កើត​មាន​ពេល​​មនុស្ស​ម្នាក់​ៗ​មាន​សេរី

កម្ពុជា និង​វៀតណាម

ឋានសួគ៌នៅឯណា?